Nooshis tal den 21 juni 2021

Nooshi Dadgostars röstförklaring för Vänsterpartiet i misstroendeomröstning mot statsminister Stefan Löfven 21 juni 2021.
Herr talman, ledamöter av Sveriges riksdag, alla ni runtom i vårt land som följer detta,
Vi har hamnat i den här situationen för att högmod och oresonlighet överordnats landets stabilitet och den politiska kompromissviljan. Det beklagar jag. Politiken borde kunna bättre. Att Vänsterpartiet kompromissat allra mest under den här mandatperioden har nog inte undgått någon. När regeringen tillträdde i januari 2019 så byggde det på fem partiers mandat. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna – och Vänsterpartiet.
Fyra av dessa partier kom överens om att stänga ute det femte partiet Vänsterpartiet. Våra mer än en halv miljon väljare stängdes ut från förhandlingsrummet där de 73 punkterna i det så kallade januariavtalet togs fram. Detta trots att Vänsterpartiets mandat krävdes för att regeringen skulle kunna tillträda och avtalet ha någon mening.
Ändå valde vi i Vänsterpartiet att släppa fram Stefan Löfven som statsminister. Det var inget lätt beslut, men vi gjorde det. Det går inte att vara oresonlig i ett svårt parlamentariskt läge. Men vi sa redan då, att en gräns för oss går vid punkten om marknadshyror och höjda hyror. Vi sa: vi släpper fram er regering, men marknadshyror kan ni inte genomföra. Då förlorar regeringen vårt förtroende.
Vi har gjort något som uppfattas som ovanligt i politiken, stått vid vårt ord. Detta tycks de senaste dagarna ha överraskat regeringens företrädare. De verkar förvånade att ett parti agerar utifrån det man lovat väljarna och 3 miljoner hyresgäster. Det är svårt att se någon annan förklaring till att statsministern som regeringsbildare inte sett till att säkra sitt regeringsunderlag, i en fråga där han i två och ett halvt år har känt till det faktiska parlamentariska läget.
Så här skrev en annan statsminister, Tage Erlander, 1962:
”Det finns många uppgifter som är för stora för den enskilde att klara på egen hand, men som kan lösas om vi går samman. De enskilda bygger upp organisationer för att på samverkans grund hävda sina intressen, de behöver stöd av ett starkt och slagkraftigt samhälle för att värna trygghet och frihet.”
Vårt land är uppbyggt av hårt arbetande människor. I fackföreningar och i hyresgästföreningar och i hela folkrörelse-Sverige. Vi har gått från att vara Europas fattigaste land – till ett av världens rikaste. Där starka parter på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden förhandlar med varandra. Eftersom det är löntagare och hyresgäster som vet bäst. Som ska ha makt att bestämma över jobbet och hemmet.
Jag är inte historielös, jag vet vad socialdemokratin har betytt för Sverige. Den starka statliga bostadspolitiken. Där hyran var rimlig och standarden hög. Det är också en politik som har betytt mycket för mig personligen, för mina möjligheter i livet. Det är så Sverige ska vara. Det är något som är värt att utveckla, inte avveckla.
Som politiskt parti med regeringsmakt tycks dock Socialdemokraterna idag ha lämnat alla sina ideal också på det här området.
Vi kommer inte bidra till att montera ner det svenska folkhemmet. Det som är hjärtat i vårt land. Den svenska modellen, som byggt landet och bygger det varje dag. Som byggt bort fattigkvarteren och gett barn till undersköterskor, byggnadsarbetare och butiksanställda ett tryggt hem att växa upp i. Det är vad den här omröstningen handlar om.
Regeringen har tydligt deklarerat att de tänker genomföra det förslag som finns om fri hyressättning i nyproduktion, det vill säga marknadshyror. Det vore ett systemskifte i Sverige. Men vill Stefan Löfven och Annie Lööf genomföra marknadshyror blir det inte i mitt och Vänsterpartiets namn.
Det vi gör idag, görs inte med lätt hjärta. Vi har gjort allt vi har kunnat för att lösa situationen. Men när ingen annan har velat bidra till en lösning så står vi till slut här – och då håller vi det vi har lovat.
Det är inte Vänsterpartiet som har övergivit den socialdemokratiska regeringen. Det är den socialdemokratiska regeringen som övergivit Vänsterpartiet och svenska folket. I ett sådant läge är det vårt ansvar som ett parti på löntagarnas och hyresgästernas sida, att göra det vi har sagt. Därför kommer Vänsterpartiet idag att rösta för misstroendeförklaringen mot statsministern.
Nu börjar en ny och intensiv tid. Låt mig vara tydlig – Vänsterpartiet kommer aldrig att släppa fram en högernationalistisk regering. Vänsterpartiet kommer alltid att vara konstruktiva, vilja kompromissa och hitta lösningar. Men vi står också vid vårt ord. Det måste finnas någon som står upp för hyresgäster och för den svenska modellen.