Byggnadsnämnden

Det tar tid att komma igång

Kommunstyrelsen startade undantagsvis på en eftermiddag. Anledningen var ”första spadtaget” i Vargön och Mikael Dambergs almanacka. Visst, vi välkomnar att det till slut syns något och att projektet utvecklas med lite mer tempo. Lokaltidningen TTELA och SVT-Väst belyser bakgrunden och beskriver nuläget.

I kommunstyrelsen presenterade sig tillträdande utvecklingschefen Pascal Thsibanda. Vår lokaltidning har inte hunnit med att notera detta, därför en länk till Falköpings Tidning som uppmärksammade hans förtjänster som kommunikationschef i Falköpings kommun.  Presentationen igår, i kommunstyrelsen var personlig och proffsig. Här ett tips att bekanta sig med Pascal Thsibanda.

Även Kristin Lindblom presenterade sig för kommunstyrelsens ledamöter. Under hösten skall hon växa in i rollen och bemästra alla uppgifter som idag ligger hos Maud Rudqvist. Med tanke på hur väl Maud lyckas med allt hon företar sig kan vi med tillförsikt lita på att också denna hennes sista större insats landar väl. Kommunstyrelsen och alla våra nämnder skulle stå sig slätt om inte sekreterarna skulle förbereda, ordna och efterarbeta på föredömligt sätt.

Det blev en anti-klimax när kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin berättade att ärende 8, Integrationsstrategin, skulle behandlas först vid nästkommande sammanträde 6 september. Handläggarens semester var anledningen. I ett tidigare inlägg beklagade vi att tiden för att läsa in sig i frågorna varit för kort, nu fick vi som vi ville.

Därmed fanns bara kvar ett enda ärende kvar där man kunde förvänta sig en längre debatt: Planprogrammet för Sanden. Vi har beskrivit frågan tidigare: Är det så klokt att skynda på?.

Med tanke på alla synpunkter som fanns i maj när kommunstyrelsens knappa 8:7 majoritet begärde ett planprogram istället för att gå direkt på processen med detaljplaner, så blev det en överraskande tystnad vid gårdagens möte. Beslutsförslaget till kommunfullmäktige 20 september accepterades. Två ledamöter från Vänsterpartiet yrkade avslag. Reservationen är inte skriven än men vi kan återkomma till den senare.

Kommunstyrelsen sammanträde blev rekordkort, inte ens två timmar. Längre tid brukar byggnadsnämnden behöva, säkerligen också nästa vecka. På sammanträdet skall (äntligen) frågan om bygglov för den nya förskolan i kv Hönan tas upp. Har det gått fyra eller har det gått fem år sedan barn- och utbildningsnämnden första gången röstade för att en ny förskola behövdes omgående?