Byggnadsnämnden

Är det så klokt att skynda på?

I maj gick flera omröstningar i kommunstyrelsen emot kommunledningen, en av dessa gällde Sanden.

”Ärende 13 gällde ”Sanden, söder om Dalbobron”. Kommunledningen ville se ett beslut i kommunstyrelsen som skulle gå vidare till kommunfullmäktige, där tanken var att godkänna ”Program för detaljplaner för Sanden söder om Dalbobron”. Vänsterpartiet hade lagt fram ett annat yrkande, kommunstyrelsen skulle besluta om samråd enligt PBL 5 kap 11 §. Eftersom den borgerliga gruppen M, L,KD men även SD biföll Vänsterpartiets yrkande, blev resultatet 7:8 och åter förlorade kommunledningspartierna S, C och MP en viktig omröstning.”

Därefter gick det i ilfart. ”Samråd med standard planförfarande enligt 5 kap 11 § plan- och bygglagen har skett från och med den 24 maj till och med den 30 juni 2017.

Därmed borde frågan sannolikt återkomma till kommunstyrelsen nästa vecka, vid kommunstyrelsens första sammanträde efter sommarpausen. Om ärendet denna gång ”går på räls” är det kommunfullmäktige i mitten av september som måste besluta om ett eventuellt uppdrag till byggnadsnämnden att gå vidare med fortsatt planarbete och att upprätta detaljplaner för området.

I maj månad ställdes ett antal frågor som inte besvarades varpå beslutet satte tillfällig stopp för kommunledningens ambition att driva på raskare. En av frågorna gällde motstridiga uppgifter om markägarnas vilja att medverka vid omvandlingen av områdets nuvarande användning med industri och handel till ett område planlagt för bostäder. Visst låter det som en vettig tanke. Och visst skulle man kunna förvänta sig bifall från alla sidor. Om det nu vore så att Vänersborg har brist på mark som kan planläggas för bostäder. Men det finns ett flertal färdiga detaljplaner, flera är under färdigställande och ännu fler stora områden ligger i pipeline.  Byggnadsförvaltningens planavdelning och bygglovsenheten arbetar på högtryck, bostäder behövs i vår kommun lika mycket som i de flesta andra större kommuner i Västra Götaland, mest där det är rimligt pendelavstånd till och från Göteborg.

Vad handlar tveksamheten om? Vi har inte fått underlaget inför kommunstyrelsen än, men flera yttranden som inkommit under den korta samrådstiden diariefördes. Här den inledande texten i ”länsstyrelsens samlade bedömning”:

”Länsstyrelsen delar fortfarande kommunens bedömning att en centrumnära utveckling av Sanden skulle sammantaget vara positivt och innebära en god hushållning med mark och vatten. Svårigheterna att lokalisera bostäder i nära anslutning till så många källor med omgivningspåverkan är dock fortfarande påtaglig. Kommunen har kommit en bit på väg med strategin för översvämningsskydd. En stor fråga är när och om olika industrier och hamnen kommer att flytta från området och vilken möjlighet kommunen har att synkronisera dessa processer så att alla etapper enligt förslaget kan genomföras. Det finns ett fortsatt behov av detaljerade underlagsmaterial som visar att det går att skapa godtagbara boendemiljöer i området. ”

Det finns fler yttranden som också tar upp frågor som man anser behöver utredas först i ett sammanhang innan processen öppnas för markägarnas ansökningar om detaljplaner. Än har vi inte sett hur beslutsförslaget lyder, inte heller vet vi om byggnadsförvaltningen avser att stå kvar vid sin tidigare syn ”… frågan skjuts till kommande detaljplaner” eller ”… behöver utvecklas ytterligare i samband med de mer konkreta detaljplanerna som följer av programmet.”

Man kan också göra det enkelt för sig. Ett yttrande från en ”fastighetsägare på det gällande området” är kort och koncist: ”Förslaget som gått ut på samråd tycker jag är väl genomtänkt och innebär ett enormt lyft för Vänersborg. Antagligen har inge stad i Sverige en lika attraktiv yta för att utveckla en ny stadsdel.” Som tagen från kommunledningens vallöften från 2010 och 2014.

Vi får återkomma när vi vet vilket beslutsförslag som läggs på kommunstyrelsens bord, vad som förväntas av kommunfullmäktige. Sedan får vi lyssna om andra partier också vidhåller sin tveksamhet till projektet Sanden här och nu, om andra partier också tycker att andra, mindre komplexa detaljplanefrågor ska prioriteras. Vårt huvudintresse är fortfarande att råda bot på den stora bristen av hyresrätter till överkomliga priser. Som aldrig kommer att finnas på Sanden.