Helltid deltid

Vad ska du bli när du blir stor? Deltidare!

Vi har en bättre idé! Stärk rätten till heltid.

Det ska vara möjligt för alla som arbetar att leva på sin lön. För den som är hänvisad till att jobba deltid är det ofta en omöjlighet. Man blir beroende av någon annan för att klara sig.

Deltidsarbete är mer än dubbelt så vanligt bland kvinnor som bland män. Därför är rätten till heltid en viktig jämställdhetsfråga. Kvinnor ska kunna försörja sig själva.

Men deltidsarbete är inte enbart en fråga om pengar. Som deltidsanställd hamnar man ofta lite vid sidan av på jobbet. Erbjuds inte utbildningar eller nya arbetsuppgifter och får sämre löneutveckling. Förväntas ställa upp med kort varsel om någon blir sjuk. Blir man själv sjuk eller tar ut föräldraledighet får man låg ersättning. Och i slutändan en låg pension.

I branscher där det mest är män som arbetar är nästan alla jobb på heltid. Det är hög tid att arbetsgivarna i kvinnodominerade branscher lär sig att organisera arbetet så att också deras anställda har rätt till ett heltidsjobb. Att jobba deltid ska vara en möjlighet för den som vill – inte ett tvång.

Vänsterpartiet vill

• Stärka rätten till heltid i Lagen om anställningsskydd så att heltid blir en rättighet och deltid en möjlighet

En aktuell fråga i kommunfullmäktige nu på onsdag och här är det skriftliga svaret från kommunstyrelsens ordförande