Budgetmotioner – bit för bit

Innan Anders Borg presenterade regeringens förslag till budget ”droppade” allianspartierna en satsning efter den andra, så det blev lite av en anti-climax när proppen i sin helhet kom fram.

Nu upprepas processen, Miljöpartiet och Socialdemokraterna drar upp ridån bit för bit. Vänsterpartiet vill inte vara sämre. Även våra förslag tas fram på sätt som ger medierna anledning till att återkomma till oss gång efter annan.

Idag var den ”stora” nyheten satsningen på utbildningsområdet, på en förstärkning av antalet lärare i skolorna där behoven är som störst. Läs hela bakgrunden till den delen av Vänsterpartiets budgetmotion här.

I slutet på veckan, fredag 5 oktober, stänger riksdagens kansli luckan och den ”allmänna motionstiden” tar slut för denna gång. Därefter börjar det växa fram en viss insikt om möjligheten att ”samla sig” kring en gemensam syn i några centrala frågor. Det är en utmaning i sig – den andra är att ”hänga med” i alla utspel och att se bakom alla dimridåer.

Vi ska försöka på vår hemsida att bevaka ”våra frågor” så gott vi kan. Det är bara synd att andra partier i Vänersborg visar upp ett stort ointresse att hålla sina hemsidor någorlunda aktuella. Titta t ex på hemsida för KD eller på hemsidan för FP, eller varför inte ta en titt på samtliga nio partier.