Visst är vi besvikna

Kort från kommunstyrelsens överläggningar och beslut.

Här om ärendet: ”Svar på motion om ändring av detaljplan avseende Fiolen 3 och del av Blåsut 2:2”.

Det hjälpte föga, det sades vid diskussionen egentligen bara gång efter annan att det är två skilda saker – ”det här är motionen som nu behandlas, det är motionen vi ska ta ställning till” å ena sidan och ”själva ärendet som gäller att och hur det ska byggas i området är på återremiss till samhällsbyggnadsnämnden och kommer tillbaka till kommunfullmäktige efter medborgardialogen” å andra sidan.

Efter lunchen och vid beslutsomgången blev det en viss förändring – kommunledningen hade lyssnat och ändrade beslutsförslaget från:

Kommunfullmäktige beslutar avslå motionen. Kommunfullmäktige beslutar vidare att
ge Samhällsbyggnadsnämnden och Byggnadsnämnden i uppdrag att skapa förutsättningar
för utbyggnad enligt nuvarande detaljplan. Motionen är därmed besvarad och
avslutad för kommunfullmäktiges del.

Den nya texten lyder:

för utbyggnad enligt nuvarande detaljplan. Motionen är därmed besvarad och
avslutad för kommunfullmäktiges del.

James Bucci (V), Lutz Rininsland (V), Marika Isetorp (MP), Per Sjödahl (MP) och Bo Carlsson (C) yrkade ”bifall till motionen”.

Gunnar Lidell (M) och Marie Dahlin (S) yrkade bifall till den nya texten i beslutsförslaget.

Vid omröstningen som slutade 10 mot 5 var det ytterligare åtta ledamöter som föreslår avslag på motionen:  Marie-Louise Bäckman (KD), Anders Forsström (M). Lena Eckerbom Wendel (M), Henrik Josten (M), Johan Ekström (FP), Joakim Sjöling (S), Lennart Niklasseon (S) och Anne-Sophie Aronsson (S).

Marika Isetorp och Per Sjödahl reserverade sig mot beslutet, James Bucci och Lutz Rininsland anmälde var sin skriftliga reservation som måste lämnas in senast måndag.

Kommunfullmäktige behandlar motionen vid sitt möte onsdag 26 september.