Rött kort för sponsring

Nu fick det vara nog med rävspelet kring IFK Vänersborg. Sättet som kommunen medgav ett avbetalningsplan och sprutade in likvida dopning på 108000 förtjänade rött kort.

Synpunkter på kommunstyrelsens ordförande delegationsbeslut att lämna ett kommunalt bidrag på 108,000 kr till IFK Vänersborg

Jag anser att detta bidrag handlar om rävspel i dubbla bemärkelser.

Dels så handlar den direkta kommunala sponsring av elitidrott om ekonomisk dopning. Den idrottsliga spelplanen görs ojämn då elitlag får olika förutsättningar från kommunerna som de är verksamma i.

Dels så handlar det om politiskt rävspel då sponsringspengar ihop med avbetalningsplan på planhyreskulden till kommunen innebär att kommunen slipper ta över IFK Vänersborgs lån som kommunen gick i borgen för i september 2003. I processen så slipper de som röstade för borgen en obehaglig påminnelse om den ekonomiska risk som de tog med skattebetalarnas pengar.

Trodde de, ja !

Rött kort från