Vargen kommer !

På kommunens hemsida går att läsa att delårsrapporten per augusti 2011 har överlämnats till kommunstyrelsen. För att vara korrekt, det sker först på onsdag. För att vara ännu mera korrekt: Kommunstyrelsens ordförande följer manuskriptet. Han säger: ”- I år ser skatteintäkterna bra ut och väger upp underskotten i nämnderna. Inför nästa år ser läget betydligt sämre ut och det blir mot den bakgrunden ännu viktigare att vi anpassar verksamheten efter beslutad budget.” Här förbereder Gunnar Lidell uppenbarligen sitt förslag att inte alls eller bara i liten utsträckning ge gensvar till socialnämndens, barn- och ungdomsnämndens och samhällsbyggnadsnämndens rop om hjälp. Dessa tre nämnders verksamhet täcks inte av anslagen och nu återstår bara det som heter ”anpassa verksamheten efter beslutad budget”.

Vilket manuskript förresten? Uttrycket ”vargen kommer” fanns med i den argumentation som Vänsterpartiet förde i juni 2011, läs gärna vår reservation i bilaga 4 i kommunstyrelsens protokoll i ärendet ”Mål- och resursplan för 2012”. Där formulerade vi oss så här: ”Ropet ”vargen kommer” betyder år efter år samma sak i budgetprocessen: suck, vi klarade det gångna året, suck, det ser ut att vi klarar innevarande år också, men sedan kommer vi att drabbas under åren framöver – och då är det bäst vi visar ansvar när vi avvisar nämndernas framställning …” I övrigt kan vi även hänvisa till vår reservation.

Budgetbeslutet för innevarande år 2011 fattades”egentligen” i juni 2010, du kan se efter i protokollet hur Vänsterpartiet reserverade sig i kommunstyrelsen [bilaga 4] och i kommunfullmäktige [bilaga 6] till förmån för ökade anslag till i första hand barn- och ungdomsnämnden och socialnämnden. I december 2010 justerades budgetbeslutet av den ”nya” fullmäktigeförsamlingen [så gör man alltid i anslutning till ett valår]. Nästan samtliga ändringsbeslut gick i den riktningen som Vänsterpartiet redan önskade sex månader tidigare, av det skälet letar du förgäves efter någon reservation från vår sida.

Som sagt tidigare, vi är nyfikna hur det blir på kommunstyrelsen på onsdag.