Beslut på medlemsmötet 200220

Till Pål Castell

På medlemsmötet enades vi om att bidra med följande övergripande utgångspunkter i FÖP-samrådet (Fördjupad ÖversiktsPlan-samråd) som vi anser bör prägla det fortsatta planeringsarbetet rörande Vänersborg och Vargön:

Miljöpositiv planeringsprincip.
All byggnation orsakar ofrånkomligen negativa miljö- effekter. I kommunens planering ska därför negativa miljökonsekvenser balanseras med åtgärder som medför miljövinster i en sådan utsträckning att miljösaldot blir positivt.
Solidarisk bostadspolitik.
All bostadsplanering ska utföras så att socioekonomisk segregation motverkas, redan begångna misstag därvidlag repareras och socioekonomisk integration främjas. Bland annat måste hyresrätter upplåtas med sådana hyror att ungdomar och nyanlända kan tillgå dem. Kommunen ska använda Vänersborgsbostäder kreativt för att pröva och genomföra integrationsfrämjande grepp i bostads- försörjningen.
Hållbar samhällsplanering.
All planering för ett liv i Vänersborg, såväl boende, arbete, fritid som trafik, ska motiveras utifrån både miljömässiga förutsättningar och möjliga miljövinster. Förtätning ska föredras framför sjönära villabebyggelse samtidigt som skogspartier och andra grönområden ska integreras genom
bevarande och nyetablering. Kommunen ska byggas med en grogrund som ger alla Vänersborgare förutsättningar för att växa väl, bland annat med mötesplatser i kommundelarna såsom månganvändbara kulturhus.
Hållbar trafikpolitik.
Allt bilåkande, inte minst den mycket stora arbets- pendlingen med bil, måste minska. Kommunen ska verka
för en i så hög grad som möjligt avgiftsfri kollektivtrafik. Tåg ska prioriteras framför andra trafikslag. Säkra gång- och cykelleder ska länka samman kommundelar. För
ofrånkomligt bilåkande ska kommunen på lämpligt sätt medverka till att bilpooler finns tillgängliga.

Vi avser att återkomma till dessa utgångspunkter i politiska organ där vi är representerade. Använd gärna synpunkterna för att plocka ur och specificera i det fortsatta parlamentariska arbetet i kommunen.