Flyktingpolitik

En mänsklig och rättssäker flyktingpolitik

Det var då det! 2014 och 2015 – det finns kvar mängder av bilder, filmer, tidningsreferat, berättelser, utfästelser …

Det var länge sedan. Och många låtsas idag att det går att glömma vad som sades och vad som lovades. När man ställde upp på en värdegrund som präglades av insikt och förståelse, där medmänsklig hjälp kom först, där man begrep att det skulle kosta men visste att vi hade råd, att vi lever i ett land som kan dela med sig.

Den där andra sidan, den mörka sidan – den ställde man inte upp på. Det var SD som ville stänga gränsen och som hånade medmänskliga insatser.

Vänsterpartiet har behållit sin linje, har kvar sin uppfattning och fortsätter att hävda att grundläggande mänskliga rättigheter kan vi inte neka den som behöver skydd och den som har fått en plats i Sverige.

Vänsterpartiets motion ”En mänsklig och rättssäker flyktingpolitik” är en ovanligt omfattande motion. I inledningen beskrivs varför människor är på flykt och vad som är grundpelarna i flyktingkonventionen. Vänsterpartiet motiverar kravet att dra tillbaka den tillfälliga lagen som gäller än. Problematiken som den kluvna inställningen och klumpiga hanteringen av ensamkommande barn och ungdomar har skapat ägnas ett längre avsnitt.

Att asylprövningen omgärdas av mängder av brister i hanteringen och fortfarande för med sig oförsvarbar långa väntetider vet alla som inte blundar.

Vänsterpartiet skriver i motionen också om EU:s flyktingpolitik och slår fast kravet på att skapa lagliga vägar till Europa.

För oss är det viktigt att förutsättningarna för familjeåterförening förbättras.

I slutet på motionen behandlas också återvändandets villkor och vad som gäller vid verkställighetshinder.

Denna riksdagsmotion står våra riksdagsledamöter för. För partiets medlemmar är det ett bra underlag att skaffa sig kunskap om vilka problem som finns för människor som har lyckats fly till Sverige och för alla andra som är på flykt.

Sedan kan man bara hoppas att även andra läser och begrundar en motion som visserligen är mycket lång men som är skriven i klartext från första till sista sidan.