Kommunstyrelsen

Inför onsdagens möte med kommunstyrelsen

Vänersborg saknar fortfarande svar på frågan vilka partier som har för avsikt att samverka och utgöra kommunledning under de kommande fyra åren.

Marie Dahlins frånvaro under två långa veckor med anledning av en resa till Botswana och Namibia har förhalat processen med ”regeringsbildningen”. Resan påverkade såklart också kommunfullmäktige den 24 oktober, när både hon och kommunalrådet Bo Carlsson var frånvarande från sammanträdet.

Nu har kommunstyrelsen på ett extra sammanträde den 31 oktober med 7 av 15 röster tagit fram ett huvudförslag kring budget 2019. Lokaltidningen TTELA beskriver idag på ett korrekt sätt partiernas tankar och underlag inför avgörandet i kommunfullmäktige den 21 november.

Men nu gäller det i första hand kommunstyrelsens ordinarie möte på onsdag. 27 punkter på ärendelistan, varav lite mer än hälften är beredningsförslag och avgörs senare av fullmäktige.

Det handlar om förslag till höjning av VA-taxan (2% brukningsavgiften och 5% anläggningsavgiften) och avfallstaxan (total höjning med 8% avseende brukningsavgifterna). Om en höjning handlar också ärendet ”Indexjustering av taxor” inom miljö- och hälsoskyddsnämndens ansvar.

Det finns ett förslag att förändra arbetsordningen för kommunfullmäktige. Märkligt nog saknas dock förslaget att ändra avsnittet som gäller ”valberedningen”. Alla tycks vara överens om att samtliga partier som har företrädare i fullmäktige skall ha plats i valberedningen, alltså nio. Men paragrafen är inte föremål för en ändring – endast sju platser ska finnas.

Demokratiberedningen är utsedd av fullmäktige. Här föreslår Gunnar Lidell, M, och Tove af Geijerstam, L, att beredningen avskaffas och att kommunstyrelsen övertar arbetet. Från Marie Dahlin, S, Bo Carlsson, C, och Marika Isetorp, MP, föreslås däremot att beredningen lever kvar med del av det gamla uppdraget: ”I förslaget minskas bredden i beredningens verksamhetsområde, de delar som berörde utveckling av det politiska ledarskapet, uppdraget som förtroendevald och fritidspolitikerns roll i det politiska systemet tas bort. Detta till förmån för ett utökat fokus på invånarnas delaktighet, invånarnas engagemang i samhället och att stärka förtroendet för det demokratiska systemet.” Därutöver begränsas också vem som kan ha plats i beredningen: ”Ledamöterna och ersättare måste återfinnas bland fullmäktiges ledamöter och ersättare.” Men för demokratiberedningen gäller att den ska bestå av representanter för samtliga nio partier.

Fyra motioner ska besvaras, kommunstyrelsen har olika förslag inför kommunfullmäktiges avgörande.

Den första kommer från Sverigedemokraterna och gäller minken. Vi får höra om partiet invänder mot följande: ”Kommunfullmäktige beslutar att motionen ska anses vara besvarad med hänvisning till att det redan pågår åtgärder för att stävja minkens skadeverkningar inom Nygårdsängens naturreservat.”

Den andra kommer från Medborgarpartiet, ”Motion om införande av äldreombudsman i Vänersborgs kommun”. Tidigare, när partiet hette Välfärdspartiet, avslogs samma motion. Nu hotar samma öde.

Den tredje motionen har legat till sig ganska länge. Vänsterpartiet motionerade om ”rimliga villkor för förtroendevalda i alla partiet”. Förslaget till beslut lyder: ”Kommunfullmäktige anser motionen besvarad genom bilagd utredning”. Utredningen saknades i utskicket, men efter vårt påpekande dök den nu upp. Nej, vi är inte helt nöjda med svaret även om en del har blivit bättre sedan vi skrev motionen i maj 2017.

Den fjärde och sista motionen kommer att föranleda längre diskussioner innan ett beslut kan fattas. Motionen ”att prioritera vägar och järnvägar” kommer från Moderaterna. En komplicerad motion, ett invecklat svar. Varken bifall eller avslag känns som ett tillfredsställande ställningstagande.

Partistödet för 2017 och för 2019 är två punkter på listan. Först konstateras att alla nio partier har levt upp till regelverket och redovisat korrekt. Sedan delas nya pengar ut, olika summor beroende på partiernas storlek, 339 450 kronor till Socialdemokraterna, 88 350 vardera till Medborgarpartiet och Miljöpartiet, totalt till nio partier nästan en och en halv miljon.

Övriga ärenden är inte oviktiga, tillhör sådant som måste beslutas en gång per år, men sannolikt inget ärende som vållar strid om beslutsformuleringen.

5 december är det sedan ”sista förmiddagen” med ”gamla” kommunstyrelsen, ett nytt manskap kommer att väljas antingen 21 november eller 19 december.