Hållbart företagande

Samtal vid valbyrån

Egentligen borde jag överhuvudtaget inte snacka med dig. Jag är egen företagare.

Vänsterpartiets valarbetare blir vana vid det mesta. Det här kan vi inte så sällan höra – ”nej, inte med mig, hos mig har ni inget att hämta”.

Det gäller att komma över den där ”avgrunden” som kommer till uttryck när vi sträcker fram handen och erbjuder någon valbroschyr.

När det ”egna företagaren” har stannat till för ett ögonblick, då ställer vi någon fråga, t ex: ”Det var tydligt – men vill du ändå säga varför du inte vill tala med oss. ” Det funkar oftast! Och samtalet är igång.

Vänsterpartister har inget att oroa sig för. Vi har lärt oss genom många valrörelser att vi kan lita på vårt parti och våra förtroendevalda. Vänsterpartiet kan inte viftas bort, vi måste tas på allvar.

Det finns inte ”de” och ”vi”, denna avgrund mellan självständiga företagare och vår bild av ett bättre samhälle. Även i vår valplattform understryks betydelsen av schyssta villkor för småföretag.

Men visst, jämför vi våra texter med diverse löften i den pågående valrörelsen, så kan vår ”egen företagare” hämta så mycket mer i andra partiers valstugor.

Det riktiga arbetet sker dock inte nu, mycket av det som lovas i valrörelsen glöms och blir aldrig omsatt i verklighet. När rösterna är räknade, när politiken har kommit på plats, då blir det viktigt att se vilka beslutsförslag som läggs fram och vilka beslut som fattas. Det är dock fyra år till nästa val.

Vänsterpartiets valarbetare har mer att komma med i samtalet med den ”egna företagaren”. Sådant som partiet står för och gör sig stark för, i riksdagen och i våra lokala fullmäktigeförsamlingar. Titta på det inledande avsnittet av partimotionen: Ett hållbart företagande

”För Vänsterpartiet är full sysselsättning målet. När alla människor har möjlighet att ha ett arbete fungerar vårt samhälle som bäst. Vi vill att Sverige ska utvecklas som en kunskapsdriven nation. Vi lyfter särskilt fram små och medelstora företag, samverkan mellan stat och näringsliv, export, forskning, klimat- och miljöhänsyn. Jobb skapas när innovationer och nytänkande omsätts i nya produkter och tjänster. Inte genom att konkurrera om lägre löner och sämre villkor.

Små företag är en viktig motor för Sveriges näringsliv. Inte bara för att sådana företag kan växa och bli stora, utan också för att de i bästa fall kan driva nya idéer och innovationer framåt. Den absolut största andelen av de företag som drivs i Sverige är också just små eller medelstora. Sverige har goda förutsättningar att utveckla företagande inom hållbarhet och energieffektivisering, vilket i sin tur kan driva på omställningen.
Några av de främsta drivkrafterna för eget företagande är enligt Tillväxtverket en bättre möjlighet till personlig utveckling och att förverkliga idéer, ett ökat utrymme för självständigt arbete och en möjlighet att tjäna mer pengar. Att vara egenföretagare är dock också förknippat med en påfrestande otrygghet och en ekonomisk osäkerhet. Det är också vad som lyfts fram som de största nackdelarna och de största hindren för att starta och driva företag.”

Inte omöjligt att samtalet mellan Vänsterpartiets valarbetare och samtalspartnern avslutas med ett handslag!?