Skattereform

Ulla Andersson om skattesystemet

I tidningen Expressen beskriver Ulla Andersson varför hon anser att vårt skattesystem i grunden måste ändras. Hennes inlägg fick rubriken. ”Sveriges skattesystem är riggat för de rikaste.

”Vi behöver ett skattesystem riggat för vanligt folk” är Ulla Anderssons uppmaning. Och hon förklarar: ”Sverige har en stolt historia som världens mest jämlika land. Och de flesta av oss vill leva i ett ekonomiskt jämlikt samhälle, det visar undersökning efter undersökning. Därför är det många som blir överraskade när de får höra att vi är det land där inkomstskillnaderna har ökat snabbast de senaste tre decennierna.”

Ulla Anderssons debattartiklar berättar om orättvisor som gäller förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, hon visar också var ROT- och RUT-avdragen används mest.

Ulla Andersson konstaterar: ”Det går att bygga världens mest jämlika land igen. Det är politiska beslut som gjort att vi är det land där inkomstskillnaderna ökar snabbast, att vi ligger på topplistan i världen när det gäller förmögenheters skeva fördelning.”

Hennes slutsats blir: ”I Sverige har dock alla rätt att vara med om att bestämma hur vårt skattesystem och vår ekonomi ska vara riggad. Det är det valet den 9 september handlar om. Då är din och min röst lika mycket värd som de allra rikastes röst. Använd den.”