Budget 2018

Är detta verkligen rätt?

De styrande överens med Vänsterpartiet skriver idag lokaltidningen TTELA om läget i budgetförhandlingarna inför 2018. I texten läser man sedan; ”När allt var klart fick ett förslag majoritet, och det var i stort sett en kopia av det Vänsterpartiet hade med sig till bordet” och ”Det innebär att kommunstyrelsens förslag till fullmäktige är V-förslaget …”

På sätt och vis är hela artikeln en korrekt beskrivning. Men på flera punkter finns anledning att beskriva hur man uppfattar det som står skrivet i artikeln.

Budget 2016 och budget 2017 var en överenskommelse mellan Vänsterpartiet och tre av de fyra borgerliga partierna. Mer pengar till verksamheten var den gemensamma målsättningen. Motförslaget från S och det fjärde borgerliga partiet C ville inte bevilja i enlighet med nämndernas begäran. Dessa två överenskommelser var viktiga för socialnämnden och för barn- och utbildningsnämnden. Socialförvaltningen fick äntligen arbetsro och intensifierade sina ansträngningar att förbättra sin verksamhet inom ramen av anslagen. Skolan och förskolan ”överlevde” två mycket tuffa år, man lappade och lagade så gott det gick.

De tre borgerliga partierna lade också i år fram ett förslag som i utgångsläget låg mycket nära Vänsterpartiets tankar. Men nu ändrade sig kommunledningen och bestämde sig för att gå in i valåret 2018 med en budget som denna gång inte var oppositionens förslag. Man ville stå på egna ben.

Kommunstyrelsens ordförande är ärligheten själv: ”Egentligen ville vi inte dela ut så mycket pengar.” Men nu finns en överenskommelse om summorna med Vänsterpartiet. Är då allt bra? Nej, inte när man också får läsa det andra uttalandet från Marie Dahlin: ”Nämnderna får det de önskar. Men håller de inte budgeten finns det inget mer att få, vi har tömt reserverna, säger Marie Dahlin.” För Vänsterpartiet gäller att vi till fullo respekterar den beräkning som barn- och utbildningsnämndens förvaltning gjorde. Nytillkommande elever kostar pengar. Enstaka elever kanske inte så mycket, det går att fylla upp klasserna från 19 till 21, ja även från 24 till 26 elever med samma lärare i samma klassrum. Men när ökningen av elevantalet är dramatiskt, då måste det till nya klasser och grupper, nya lärare behöver anställas och nya lokaler tillskapas. Vänsterpartiet är inte med på att bevilja mer pengar än det kostar, men vi delar inte Marie Dahlins uppfattning. Våra förvaltningar vill hålla budgeten och gör det också – om det är möjligt.