Interpellation

Fullmäktige idag

I torsdags informerades samhällsbyggnadsnämnden om rapporten om ”inomhusklimatet i kommunhuset”. Av protokollet framgår att man öppet talar om alternativet ”eventuell rivning av sessionssalen”.

Där är vi inte än, när fullmäktige samlas ikväll. Men det finns även andra problem – ledningen av våra sammanträden motsvarar inte längre många ledamöters förväntningar. Kommunledningen hankar sig fram från sammanträde till sammanträde.

Som oppositionsparti har vi flera möjligheter att driva på och att rikta strålkastarljuset på viktiga frågor. Vi skriver våra motioner, vi ställer frågor och lämnar in interpellationer som utgångspunkt för debatter i aktuella frågor.

Här ett exempel: Idag tar lokaltidningen TTELA upp en fråga kring vuxenutbildningen: ”Kommunerna måste satsa på yrkesvux”. Igår på eftermiddagen informerades ledamöterna i direktionen för Kunskapsförbundet Väst av verksamhetschefen för Komvux. Innan dess, tidigt i går morse lämnade Vänsterpartiet in en interpellation i Vänersborg: ”Beställning av platser i Kunskapsförbundets vuxenutbildning.”

Den som läser och jämför tidningsnotisen och vår interpellation kan se att det föreligger två olika tolkningar om det som måste ske. Är det så att regeringens förslag säger att för statligt finansierade utbildningsplatser inom yrkesvux måste kommunen komma med egenfinansiering av samma antalet platser inom yrkesvux (tidningens slutsats) eller är det så att kommunen skall finansiera motsvarande antalet utbildningsplatser (utan öronmärkning yrkesvux – vår interpellation).

Hur kan det bli så? Det är en mening i regeringens budgetproposition som vållar tolkningsbesvär: ”Regeringen avser att som villkor för att ta del av det utbyggda yrkesvux ställa krav på att ansökande kommuner själva finansierar minst motsvarande antal utbildningsplatser.” (Prop. 2016/17:1, utgiftsområde 16, sida 203).

Nu är det som det är. En proposition vandrar från riksdagens kammare till diverse utskott, den här frågan till utbildningsutskottet. Där samlas också olika partiers motioner in. När utskottet sedan skriver sitt betänkande, framgår det vilket förslag som skall gå tillbaka till riksdagens kammare och en omröstning där. Mycket kan hända på vägen.

Men det avgörande står kvar: I vår kommun väntar hundratals på att få en chans till utbildning inom komvux. För de flesta skulle det bli en enorm besvikelse om politiken på lokalplanet inte begriper att något måste göras, omgående och med beslutsamhet. För samhället vore det ett enormt slöseri att inte ordna utbildning när den som mest behövs.

Vi behöver inte beskriva situationen, den texten har redan fått stort utrymme i regeringens proposition. Läs avsnittet om vuxenutbildningen och avsnittet om kunskapslyftet

Regeringens två partier S och MP behöver mycket stöd, på nationell nivå men även på lokalplanet. Här i Vänersborg leds kommunledningens minoritetsstyre av S tillsammans med MP och C.

Från Vänsterpartiets sida i riksdagen lär det inte komma invändningar mot regeringens syn att satsningar på vuxenutbildning är rätt väg att gå. Här på lokalplanet är det annorlunda: S tvekar, avvaktar, förhalar, visar bristande förståelse för det som borde göras här och nu. Därför vår interpellation. Håll tummarna …