Ali Esbati

Mycket mer än en tvist om påvens skägg

All heder till ambitiösa och strävsamma kommunpolitiker. Men hur mycket kan påverkas och avgöras lokalt? Mindre än vad våra kommuninvånare tror, mindre än vad enskilda lokala politiker skulle vilja bestämma över. Är det inte något EU-direktiv som via svensk lagstiftning har slagit genom, så är det regeringens och riksdagens göranden som sätter ramarna för kommunerna.

Här en snabb handledning hur det kan gå till:

Torsdag nästa vecka, 12 februari, röstar riksdagsledamöterna i kammaren om ett förslag från riksdagens arbetsmarknadsutskott. Det har rapporterats kortfattat om detta i media, mest under aspekten ”åter får regeringen stryk”. Betänkandet med rubriken ”Översynen av Arbetsförmedlingen” låter föga upphetsande. Men betydelsen av voteringen kommer vi på det lokala planet att känna av. För visst har det efter valdagen i september 2014 funnits en klar förväntan att en för oss så betydelsefull myndighet som Arbetsförmedlingen skulle sätta fart på ny och rätt kurs.

Nu får uppenbarligen de fyra partierna M, C, FP och KD benäget stöd av Sverigedemokraterna att bromsa och fördröja förändringsprocessen. Får utskottsinitiativet fullt genomslag går vi miste om möjligheten att få avlastning för kommunens egna ansträngningar att komma tillrätta med ungdomsarbetslösheten och långtidsarbetslösheten, vi går miste om bättre stöd för att skaffa jobb för människor som inte fullt ut kan konkurrera om arbetsplatser och vi anar också att integrationen av våra nyanlända medborgare fortsätter att gå för långsamt.

Det är alltså ingen struntsak vi talar om, det är mycket mer betydelsefullt.

Här några texter och länkar:

Arbetsmarknadsutskottets betänkande AU 2014/15:6

Reservationen från ledamöterna från S, MP och V

Regeringens regleringsbrev för Arbetsförmedlingen – hela texten och de inledande sidorna.