Kultur- och fritidsnämnden

Utbildning och grå vardag hand i hand

Socialnämnden träffas redan tredje gången denna månad. Det blir inte så frekventa möten framöver, men i början av mandatperioden tar utbildningen mycket plats. För förvaltningen är det av stor betydelse att kunna ”utbilda” och informera nämndens ledamöter och ersättare. Den sociala verksamheten sker i nämndens namn men delegationsordningen visar tydligt att det mesta som nämnden formellt ansvarar för i själva verket beslutas och verkställs av förvaltningen. Kunskap ”om varandra” är därför viktig.

Vid det kommande sammanträdet är det ”Individ- och familjeomsorgen” samt ”Arbetsmarknadsavdelningen” som berättar om sin verksamhet. Sist var det ”Omsorgen om funktionshindrade” och ”Äldreomsorgen” som hade företräde. Tydliga bilder, mängder av fakta, klara målbeskrivningar. Men också raka rör när det gällde att visa på brister som behöver hanteras de kommande åren. Sådant kallas med dagens språkbruk ”våra utmaningar”. Då vaknade gruppledaren för Sverigedemokraterna, nu när man äntligen hade fått plats i nämnden, nu när det egentligen inte fanns något på dagordningen där man kunde haka på. ”Det är ju vi som ser problemen – och det är därför vi som kan erbjuda lösningar!” Föredragande sektionschef var något oförstående. Man hade just redovisat att individuell hänsyn till den enskilde är ett övergripande ansvar för alla anställda inom äldreomsorgen, inom hemvården och på särskilda boenden. Så ”problemen” skulle man tackla när dessa blir synliga. ”Det förstår ju alla, med den mängden invandrare får vi ju snart stora problem i vår äldreomsorg.” Uppmaningen från Vänsterpartiet till SD-gruppledaren blev: ”Beskriv problemen för oss!” Svaret kom direkt: ”Det där kan vi ta en annan gång”.

Finns något för SD-gruppledaren att anknyta till vid mötet i morgon? På delen ”utbildning”? Eller kanske på punkt 4 eller på punkt 5 på dagordningen? Stannar det vid enkla avslagsyrkanden?

Vi får se, hur som helst är det bråda tider för SD-gruppledaren i Vänersborg. I måndags var det en heldag i den nya kultur- och fritidsnämnden, med en gedigen genomgång av bakgrundsmaterial och det ekonomiska underlaget för verksamheten – SD-gruppledaren har en plats som ledamot men anmälde i ett mail till ”alla” att han behövde prioritera uppdrag i regionen. Igår var det första sammanträdet i direktionen med Kunskapsförbundet (gymnasie- och vuxenutbildning i kommunalförbundet Trollhättan-Vänersborg). Ledamoten och gruppledaren för SD lyste med sin frånvaro. Så även på eftermiddagens kvalitetsstämma när alla politiker fick en gedigen genomgång av hela verksamhetsfältet från ett tjugotal rektorer, lärare och annan personal.

I kommunfullmäktige i Vänersborg tyckte SD-gruppledaren den gångna mandatperioden att man inte kunde yttra sig, ta ställning till eller vara delaktig i en mängd beslut eftersom ”man inte fick vara med i nämnderna”. Det fick man gehör för hos väljarna och ökade från två till sex mandat vilket i sin tur gav plats i alla nämnder. Men man måste ju vara där! Vad får väljarna höra nästa gång?

Det där kan vi ta en annan gång!