Kommunstyrelsen

Fjärde steget framåt, tredje bakåt …

Lokaltidningen har en liten ruta på ledarsidan ”Citerat”. Där fanns idag plats för ett uttalande av Beatrice Ask (M): ”Man är inte i den politiska branschen om man inte samtidigt är optimist när det gäller att hitta vägar framåt.”

Uttalandet kan ha avsett partikollegan Gunnar Lidell, vårt moderata kommunalråd. Han måste ha sett fram emot att vid årsskiftet bli avlöst av Marie Dahlin (S) som ordförande i kommunstyrelsen. För visst skedde bytet i grevens tid, strax innan det verkligen kunde ha blivit allvar.

Tre dagar innan årsskiftet skrev vi på vår hemsida ”Är öppenhet önskvärd?” Det såg nämligen så ut att Vänsterpartiets motion om möjligheten till öppna nämndssammanträden efter hela tre år skulle ge resultat. Motionen hade ju skickats på remiss till alla nämnder, varpå kommunfullmäktige följde upp och i princip biföll motionen. Det hade inte funnits absoluta invändningar på något håll, även om mottagandet kan betecknas som ljumt i några nämnder. Det blev alltså ”ja” och utredningen gjordes som därefter åter skickades ut på remiss till samtliga nämnder. När alla svaren hade kommit andra gången, beslutade kommunfullmäktige att nu skulle alla nämnder beredas möjlighet att ha öppna nämndssammanträden. Det beslutades samtidigt om ett regelverk och om när en utvärdering skulle göras.

Nu behövdes alltså bara det fjärde steget framåt – det trodde vi den 28 december. Nu tre veckor senare fanns inte punkten på någon av nämndernas kallelse till första sammanträdet. Vi började undra och letade efter förklaringar.

Vi hittade en – nya ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Marika Isetorp (MP) skrev till Vänsterpartiets ledamot Åsa Olin: ”Tack för ditt mejl. Jag ser också fram emot den nya nämnden. Du för fram bra tankar och vi har tagit upp frågan på presidiemötet och även på nämndernas ordförandemöte. Det lutar dock åt att vi avvaktar den utredning som kommunstyrelseförvaltningen ska göra. Det kan finnas fördelar med att de olika nämnderna har samma bestämmelser när det gäller öppna sammanträden.

Vilken utredning? Tja, det är inte alltid så lätt att hitta rätt i kommunens diarium. Det fanns en skrivelse, ett uppdrag om en utredning, den hade registrerats, men nu i en ny akt med en ny beteckning. Vi som bevakade ärendets gamla akt …

Marie Dahlin (S) gav alltså kommundirektören ett uppdrag ”att utreda den praktiska handläggningen av frågan för kommunstyrelsens del”.

Nu blir det spännande. Regelverket finns, men hur ska det gå till? Det finns två dörrar till sammanträdesrum 225, ska det vara möjligt att låta allmänheten tillträda genom båda eller bara genom en och i så fall vilken? När tidigast ska köbildningen utanför möteslokalen tillåtas, först när kommunhuset öppnas för dagen eller redan på kvällen innan? Ska stolarna stå längs väggen eller …? Ledamöterna bjuds INTE på fika i pausen, ska det gälla för allmänheten också? Vår kommundirektör har ett digert jobb framför sig.

Och han ska bli färdigt ”senast 31 mars 2015”. Eftersom kommunstyrelsen först dagen efter, på självaste 1:a april, har möte, måste detta betyda att redovisningen skall ske redan vid sammanträdet innan, alltså 4 mars. I början av april är protokollet justerat och har vunnit laga kraft. Därefter kan andra nämnder fundera över egna bestämmelser om den praktiska handläggningen som enligt Isetorps skrivelse helst ska vara ”samma”. Men hur då? Andra nämnder, andra lokaler, andra dörrar, andra tider, några med fulla lokaler och andra med mycket plats, några nämnder med myndighetsutövning och andra utan, några med sekretessbelagda ärenden och andra inte. Det får väl utredas …

Vår motion skrevs i april 2012, nu tycks det vara möjligt att komma igång strax innan midsommar 2015. Kanske. Suck!