Boendeplanen

Tiden rinner iväg …

Nu kommer allt snabbt igång igen. Inget extraval att bryr sig om, fullt fokus på kommunala frågor. Två av de viktigaste frågorna är ”Riktlinjer för bostadsförsörjning” och ”Boendeplanen”.

I början av december biföll kommunfullmäktige Vänsterpartiets motion om ”Riktlinjer för bostadsförsörjning” (läs mera kring detta i ett tidigare inlägg). Ingen tvekan, snart ska kommunen kraftsamla och skriva ner vad som ska gälla som (bindande) riktlinjer.

Boendeplanen” är ett underlag från socialförvaltningen. Socialnämnden och därefter kommunfullmäktige har ställt sig bakom tankarna som framförs i planen. Kommunfullmäktige dock med en närmast klassisk brasklapp: ”Socialnämnden har att genomföra planen i den takt som de ekonomiska förutsättningarna medger.

”Ekonomiska förutsättningar” – vem fattar vilka beslut som ger nämnden de rätta förutsättningarna? Låt oss titta på tidsplanen för budgetarbetet inför 2016. Redan om en månad, 6 februari 2015, skall budgetberedningen träffas första gången i år. Vem är budgetberedningen? Det är kommunstyrelsens arbetsutskott. Vem ingår i ks-au? Utöver kommunalråden Marie Dahlin (S), Gunnar Lidell (M) och Bo Carlsson (C) ytterligare två ledamöter. Vilka – det bestäms vid kommunstyrelsens första sammanträde 21 januari 2015. Förmodligen blir det Marika Isetorp (MP) (eller Lennart Niklasson (S)) och Lena Eckerbom Wendel (M)  (eller Peter Göthblad (FP)). Vänsterpartiet står utanför denna mandatperiod.

Men det är alltså NU, sannolikt vid mötet den 10 februari 2015, som det måste talas klartext: Ska boendeplanen lämna ritbordet och förverkligas, delvis eller i någon större utsträckning? I så fall måste det göras klart av politikerna att man önskar prioritera uppgiften.

Tar man en titt i partiernas olika utfästelser under valrörelsen 2014 så kan man invänta framtida beslut med en stor portion tillförsikt.

Vi återkommer med ett besked hur det blev. Vid första fullmäktige 25 februari 2015 finns tillfälle att ställa en fråga till kommunstyrelsens ordförande.