Kommunfullmäktige

Rapport från kommunfullmäktige 2014-03-26

Fullmäktiges dagordning innehöll ett fåtal ärenden, ledamöterna behövde endast ta några enstaka beslut.

Kvällen inleddes av kommunens gäster från distriktet Chobe i Botswana. Det var en välkommen information om innehållet och formerna för projektarbetet som förbinder Vänersborg med Chobe.

Första beslutpunkt gällde den politiska organisationen från och med den 1 januari 2015. Förändringarna är:

Uppgifterna för kulturnämnden vidgas och det blir en kultur- och fritidsnämnd med 9 ledamöter och ersättare. Nämnden övertar ”fritids-”delen från barn- och ungdomsnämnden, där antalet ledamöter och ersättare reduceras från 13 till 11. Förslag på andra förändringar fick ingen majoritet.

Varken beslutet om kommunala flaggregler eller förslaget till taxor för djurkyrkogården vållade någon strid.

Mer känslor däremot framkom när fullmäktiges ledamöter yttrade sig i ärendet ”Godkännande av program för Ursands camping”. Det märktes tydligt att arrendatorn Bert Karlssons allehanda uttalanden inte anses marknadsföra Vänersborg på ett bra sätt. Vi får väl avvakta hur många fler kapitel som skrivs innan boken stängs och samarbetet avslutas.

Socialförvaltningens rapportering över icke verkställda beslut tyder på ett växande antal ärenden som drar ut på tiden.

James Bucci från Vänsterpartiet ansåg att beslutsförslaget till hans motion om ”kommuninvånarnas tillgång till kommunens diarier” var en bra kompromiss. Lösningen blev ”Inte nu direkt, men snart – när allt är på plats”.

Kurt Karlsson från Sverigedemokraterna ville veta något om framtiden för Villa Björkås. Svaret han fick var väl ”för tidigt att säga hur det blir”.

Marie Dahlin, S, ställer inte mindre än sju frågor i en och samma interpellation till ordföranden i socialnämnden, Tove af Geijerstam, FP. Alla frågor gäller Gläntan och diverse turer som detta äldreboende har varit utsatt för. Svar och debatt i april. Det lär nog tillkomma ett antal frågor inom den närmaste tiden.

I april får också Lutz Rininsland, Vänsterpartiet, svar av Gunnar Lidell, M, på frågan om ”Hur går det med arbetet kring kulturaxeln?”

Magnus Kesselmark, Vänsterpartiet, vill med sin motion få besked om och hur några promenadvägar kan hållas öppna även snörika vintrar.

En annan motion kommer från Morgan Larsson, Välfärdspartiet, som vill att kommunen inrättar en ”äldreombudsman”. Sådana befattningar finns i andra kommuner, i mycket större kommuner. Kanske kan det här vara något att ordna för Vänersborg tillsammans med Trollhättan?

Därutöver finns ytterligare motioner som tidigare hade lämnats in – dessa redovisas på kommunens hemsida.