EU-valet 2014

25 maj 2014: Val till Europaparlamentet

Sverige blev medlem i EU den 1 januari 1995. Vägen till medlemskap inleddes den 1 juli 1991 då regeringen lämnade in en ansökan om medlemskap i dåvarande EG. År 1994 hölls en folkomröstning om EU-medlemskapet där ja-sidan vann.

Vem var ja-sidan? Vilka partier ville att Sverige skulle bli medlem? Vilka partier ville inte och var kritiska?

Är du nyfiken och vill veta kan du alltid googla. Men akta dig: Söker du med orden ”EU-kritisk” så är chansen stor att du hittar inte mindre än alla åtta riksdagspartier och minst tre andra därtill. Idag är det inne att värva röster med hänvisning till att ”vi är EU-kritiska”.

Det är fortfarande gott om tid att läsa på och tränga genom dimridåerna. Lite över tre månader, sedan går Sverige till val.

Vad gäller valet rent formellt? Här en länk till en ”grundkurs”. Det är en sida från ”EU-upplysningen” som har riksdagens uppdrag att informera om EU.

Europa-portalen har också en hemsida, men den informationen är inte lika neutral. Här som på många andra sidor är det bra att ta en titt på informationen under fliken ”om oss”.

Vänsterpartiet har absolut ingen neutral sida, partiet har aldrig varit ”neutralt” när det gäller EU, EMU och Euron. Vänsterpartiet har varit konsekvent i sin analys och i sin kritik från första början. Vänsterpartiet har funnits på den förlorande sidan när Sverige blev medlem i EU. Vänsterpartiet har på avgörande sätt bidragit till att hindra att Sverige bytte från kronan till euron.

Nu är det åter dags att välja ledamöter till EU-parlamentet. Vänsterpartiet kommer att ta upp många frågor som väljare riktar till oss och andra. Vi kommer att vara aktiva i diskussionen och i valrörelsen.

Här är Vänsterpartiets kongressuttalande inför EU-valet, efter ”renskrivning” vid partistyrelsens sammanträde i helgen.