Jonas Sjöstedt

Alla på en gång! Har ni bestämt träff?

Det var dagen då allt hände. Kontraorder kom, timme för timme.

Finansmarknadsminister Peter Norman utropade på SvD:s debattsida: ”Friskolor måste drivas mer långsiktigt”. Han försöker skapa ordning i alliansen. Peter Norman insåg nog att Annie Lööf hade en poäng när hon tyckte att såväl Anders Borg som Jan Björklund hade tagit för mycket intryck av Jonas Sjöstedts tal ”om vinster i välfärden”. Eller var det flera som upptäckte att det hade blivit galet med vissa uttalanden och så ombads Peter Norman att göra ”pudeln”.

Men det handlar inte bara om en debattartikel, det handlar om ytterligare ett allvarligt försök att bli kvitt en jobbig fråga, åtminstone fram till efter valdagen i september. I december 2012 utfärdade regeringen i anslutning till Friskolekommitténs slutdokument ett direktiv: ”Avgränsning och mångfald vid offentligt finansierade välfärdstjänster”. Sammafattningen avslutas med: ”Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2014.”

Idag lämnar således Peter Norman å alliansens vägnar ett tilläggsdirektiv: ”Tilläggsdirektiv till Ägarprövningsutredningen”. Och så ett ord om ”när”: ”Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas senast den 1 november 2014.”

Snälla Vänsterpartiet, sluta tjata, vi har ju tillsatt en utredning!

Men så kom den andra sidan också, trianguleringen mår bäst vid synkronisering.

Någon som minns LO-kongressen i maj 2012? Var det inte klara signaler som kom från kongressen? Det finns ett protokoll [sida 535] från kongressen där det framgår att motionen 18.1 femte och sjätte att-satsen fick kongressens bifall. Så var i alla fall resultatet efter votering. LO-styrelsens förslag att anse motionen besvarad avslogs.

18.1.5: ”att LO  skall verka för att Lagen om Valfrihet (LOV) avskaffas”

18.1.6: ”att LO skall verka för att en non-profit-princip ska vara rådande inom vård, skola och omsorg”

Idag, just idag och i samma stund som Peter Norman träder fram, så blir det andra tongånger från LO-styrelsen; ”LO prövar avtalslösning mot vinstuttag”.  LO-kongressens beslut var inte förenligt med den position som Socialdemokratin hade trevat sig fram till. LO-styrelsen vågar då ta steget att köra över sin egen kongress. Vi får väl se var det landar.

Jonas Sjöstedt säger till Dagens Nyheter att han är ”förvånad och besviken över det som LO för fram”. Han är inte ensam om det.