Jonas Sjöstedt kommenterar regeringsfrågan

Vänsterpartiet är partiet för den som vill ha en rödgrön regering och slippa borgerliga partier i regering. Det står klart efter Socialdemokraternas besked i regeringsfrågan.

– Idag är vi det enda partiet som står upp för en rödgrön regering utan borgerliga ministrar som Jan Björklund eller Annie Lööf. Vi är trötta på de borgerliga partierna och vill inte ha kvar något av dem i regering. Det tror jag vi delar med många väljare. Vårt mål är att ingå i en rödgrön regering med vänsterpartistiska ministrar, säger Jonas Sjöstedt.

Kan Vänsterpartiet tänka sig att regera med C och FP?

– Nej, vi vill inte ha borgerliga partier i regeringen. Vi vill ha Stefan Löfven som statsminister, men inte i sällskap med Lööf och Björklund.

Vad blir skillnaden om S och MP regerar med borgerliga partier istället för med V?

– Skillnaden är enorm. Vi är garanten för att vinstintresset försvinner från välfärden och vi skulle stärka arbetsrätten, det är inte möjligt att göra med borgerliga partier. Och jag har svårt att se hur ett samarbete med Jan Björklund skulle kunna ge någon klimatpolitik värd namnet. Det är ett mycket bekymmersamt scenario.

Vilken blir den viktigaste frågan för om Vänsterpartiet kan ingå i en rödgrön regering?

– Privatiseringarna i välfärden är avgörande för oss. Vi fortsätter inte dagens privatiseringspolitik. Vi är det enda parti som driver att de privata vinsterna i välfärden försvinner, säger Jonas Sjöstedt.