Riksdagen

Riksdagsmotioner – handbok för aktiva

Alla väntar på ”budgetmotionerna”. Partiernas repliker på Anders Borgs budgetproposition. Där presenteras helhetsbilden ”detta vill vi”. Där redovisas också förslag till finansiering av alla reformer och förändringar som utmärker budgetmotionen.

Men under den allmänna motionstiden skrivs många fler motioner, något över tvåtusen i antal brukar det bli. Här tre motioner som Vänsterpartiet redan har lämnat in. Var och en kan användas i många olika sammanhang där det diskuteras ”politik”.

Josefin Brink är första namnet på motionen ”Trygghet i anställningen”, en motion som kommer att tas upp i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Christina Höj Larsen är första namnet på motionen ”Barnperspektiv i asylprocessen”. Det är riksdagens socialförsäkringsutskott som får motionen för handläggning. Motionen bidrar med värdefull kunskap när vi i Vänersborg diskuterar frågor i samband med beslutet om mottagande av ensamkommande barn och när migrationsverket använder sig av boendeplatser ute på Restad.

Den tredje motionen har titeln ”Välfärd utan vinstintresse”. Denna viktiga fråga är en ”partimotion”, det vill säga här är det partiordförande Jonas Sjöstedt som står först bland de riksledamöter som undertecknat motionen.