Medborgardialog

Hur menar vi?

Vi har under en längre tid haft denna annons i en lokal tidning:

annonsen

Kanske dags att förnya texten men innan vi gör det vill vi ännu en gång betona hur viktigt vi tycker att budskapet har varit och fortfarande är. I kommunens vision står ”En kommun känd för nytänkande, effektivitet och god service, en kommun där medborgarna känner sig trygga, delaktiga och har inflytande.” I vårt valmaterial 2010 förklarade vi oss vilja arbeta för att delaktighet och inflytande skulle bli ”på riktigt”. 2010 avslutades mandatperioden där S och C som kommunledning motarbetade visionen å det grövsta. Sedan dess har det inte hänt särskilt mycket, tyvärr. Den borgerliga mini-alliansen M, FP och KD brister i handlingskraft. Medborgardialogen har inte kommit längre än några mindre lyckade försök att hitta rätt form. Medborgarförslag är på gång men det mesta går med snigelfart i Vänersborg.

Vänsterpartiet har lagt ett antal motioner för att försöka få till stånd modernare arbetsformer i våra nämnder och styrelser och i kommunfullmäktige. Men motionerna ligger sedan två, tre år nu och det börjar bli tveksamt om det fattas beslut innevarande mandatperiod. En motion kommer dock upp till hösten: ”Öppna nämndssammanträden”. Den 25 september förväntas kommunfullmäktige fatta ett beslut att i princip säga ja till ”möjligheten”. Längre fram kan sedan varje nämnd besluta om man vill ha ”vanliga medborgare” i sammanträdesrum där ärenden behandlas och beslutas. Vågar man hoppas på att någon nämnd redan 2014 vågar fatta ett sådant beslut? Eller blir det endast ett steg på vägen, kanske med beslutsformuleringen ”i princip ja, men det får avgöras av NYA nämnden efter valet i september 2014”?

Så kanske bör vi ändra vår text i annonsen. ”Vad vill Vänsterpartiet i Vänersborg? Bäst att kolla – följ vårt lokala arbete på hemsidan.”