Landsbygdspolitisk plattform

Ut till landet! Ute på landet?

Visst längtar man ut! Solen börjar värma ordentligt på dagen, nätterna är fortfarande ovanligt kalla. Men längtan att komma ut växer för varje dag.

Många passar på att under påskhelgen se efter hur stugan har klarat vintern. Andra åker för att hälsa på släkten som är kvar på landet, som inte har flyttat med in till stan.

Och det finns fortfarande många som vill bo kvar på landet, inte bara på sommaren, utan året om. Men det blir svårare och svårare att klara sig på landet. Mycket av det som stadsbor förutsätter i form av service och affärer har försvunnit, lagts ner, gett upp.

Om det går att vända den trenden återstår att se. Men att bara sitta och titta på och låta allt gå omkull accepteras inte av alla.

Vänsterpartiet anses inte i allmänhet vara partiet man tänker på när man vädjar om förståelse och den politiska viljan att ställa upp för landsbygden. Synd, för Vänsterpartiet har slagit fast ett program där partiet tar ställning i de avgörande frågorna. Nyfiken? Ta en titt på VÄNSTERPARTIETS LANDSBYGDSPOLITISKA PLATTFORM