Redan nu? Visst, det är nu det ska sägas!

2014 är ett valår, ett stort valår. Först val till EU-parlamentet i juni, sedan 14 september 2014 val till riksdag, landsting och kommuner.

När är den rätta tiden att utfästa vallöften? En fråga och en mängd olika svar. Tidigt borde det vara, om det ska finnas en möjlighet att kritiskt pröva löftets allvar. Tidigt, om andra partier ska få en chans att bemöta löftet, att instämma eller att tillbakavisa. Gärna tidigt, om vallöftet syftar på ett problem som inte kan röjas undan enkelt och på kort tid, när det gäller en fråga som är aktuell nu och kan förväntas vara kvar om ett år.

Vänsterpartiet börjar skriva ner sina vallöften. Igår löd rubriken ”Vänsterpartiet storsatsar på ungdomsgaranti”. Utöver pressmeddelandet finns ett papper på två sidor där Vänsterpartiet lägger fast sitt vallöfte ”Vänsterpartiets ungdomsgaranti”.

Det blev en del uppmärksamhet i tidningar, radio och TV. Men viktigare än allt annat är den stundande kongressen som Socialdemokraterna har dagarna efter påsk. Hur reagerar S på Vänsterpartiets löfte om ungdomsgarantin? Säkert är att frågan får något svar på kongressen i Göteborg. Vänsterpartiets recept att attackera den ihärdiga ungdomsarbetslösheten har stora likheter med förslag som LO och SSU har framfört.

Det är rätt att utfärda vallöften i god tid och att vara tydligt.