Boendeprogram

Finns planering?

Vänsterpartiet hålls utanför! Efter valet i september 2010 bestämde sig socialdemokraterna i Vänersborg att bli eniga med de borgerliga partierna på en väsentlig punkt: Vänsterpartiet skulle hållas utanför alla presidier och vägras tillträde till sammanträdesrum där den politiska färdriktningen planeras.

Vi befinner oss utanför finrummet, det påminns vi om gång efter annan. Vi saknar insyn och vet inte hur kommunledningen tar sitt ansvar för en bra planering som omfattas av en helhetssyn.

Här några pusselbitar som borde läggas ihop för att det ska bli en vettig helhet:

I höstas frågade Vänsterpartiet kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M): ”Förbereds ett beslut om riktlinjer för bostadsförsörjning?Svaret återgavs på kommunens hemsida: ”Svar: Nej, inte just nu.”

Sedan dess seglade ett antal frågor upp som inger oro för kommunens möjlighet att utvecklas:

Hotet om framtida överssvämningar går inte att ignorera, ett flertal områden som är tänkta för framtida bebyggelse kan mycket väl bli stoppade av kommande restriktioner. Sedan åtskilliga månader väntar vi i kommunstyrelsen på en redovisning av analysen av riskerna.

Är det inte vattnet så är det luften! Vänersborgs kommun strider med Flygplatsbolaget om utbredningen av ”bullermattor” som hindrar byggnadsplaner på Onsjö, Korseberg, Skaven och Öxnered. Förresten, kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) är ledamot i Flygplatsbolagets styrelse, kommunstyrelsens förste vice-ordförande Marie Dahlin (S) är Lidells ersättare i styrelsen för flygplatsen. En intressant intressekonflikt!

SCB har redovisat att befolkningen i Vänersborgs kommun har vuxit med 6 personer under 2012. Utvecklingen har i princip stått still i många år. Samtidigt visar kommunen i ett förberedande beslut inför budget 2014 en prognos med innebörden att tillväxten i befolkningsantalet är kring plus 150 år efter år under den kommande tio-års-perioden.

Boverket har kommit med en rapport som sannolikt snart blir en proposition som regeringen lägger fram till riksdagen för ett beslut om en ny lag. Här betonas vikten av kommunens planering och att kommunens arbete med ett boendeprogram minst en gång i varje mandatperiod måste underställas kommunfullmäktige för prövning och beslut.

Finns det någon som håller ihop alla trådar? Det finns en grupp, som dock inte äger beslutanderätt, en grupp där strategiska tankar utbyts och där färdriktningen anges. Det är kommunens ”Styrgrupp för planfrågor”. Där sitter ”presidierna” från kommunstyrelsen och nämnderna där man ”planerar”. Flera politiker från M och FP, någon enstaka från C, och så ”oppositionen” från S. Självfallet även kommundirektören och förvaltningscheferna. Kommunstyrelsens ordförande brukar i kommunstyrelsen berätta vilken dag han varit med om ett möte med ”styrgruppen”. Och om någon ställer en fråga vad som har diskuterats så brukar han även besvara en sådan fråga.

Som vänsterpartist kan man lite gripas av onda tankar när det tycks som om trådarna inte vill bilda ett mönster, när allt verkar hänga i luften. Vet man inte så får man gissa!

Vi gissar just nu att paniken börjar sprida sig högre upp. Hur annars kan man tolka att man rakt upp och ner ur byrålådan tar fram ”planprogrammet Dalbobergen och Katrinedal norra”?

Motiveringen till varför ”just nu” anges med: ”Under senare år har kommit in förfrågningar från flera exploatörer om områdena fortfarande är aktuella för exploatering.

Vänsterpartiet vill gärna diskutera förslaget att damma av det nämnda planprogrammet. Men vi anser att kommunledningen är skyldig att inte behandla frågan avskild från en helhetsbild.

Gunnar Lidell och Marie Dahlin, när ska vi få veta något om era tankar för ett boendeprogram för Vänersborgs kommun?