Gräv rätt!

Kommunstyrelsen hade ett långt möte i veckan. Men inte var det någon större dramatik, Nuförtiden blir det mindre och mindre politiska diskussioner och samtal. Det handlar mest om information, antalet föredragningar växer. Den stora frågan i onsdags var annars bildandet av kommunalförbundet med Trollhättan, det gäller det framtida samarbete av våra gymnasieskolor. Men avgörandet sköts upp, först ska centrala förhandlingar med de fackliga organisationerna avslutas innan kommunstyrelsen träffas till ett extra sammanträde tidigt på torsdag 10 maj.

Detaljplanen för utvecklingen av resecentrum i Vänersborg var ett av många ärenden där ledamöterna informerades. Förändringen sker steg för steg, just nu är ”tunneln” den viktigaste punkten. Vänsterpartiets ledamöter anmälde en reservation för att påpeka vad som bör beaktas vid det fortsatta arbete med planen. Tunneln skall byggas alldeles intill hamnkanalen vilket ger upphov till många tekniska spörsmål. Våra synpunkter gällde dock en annan aspekt – en tunnel upplevs inte alltid som en trygg lösning, snarare tvärtom.