Fel, fel, fel …

Inte ens på den egna hemsidan har Vänsterpartiet rätt: På förmiddagen var rubriken ”Allt händer på en tisdag” – och nu någon timme senare vet vi att vi hade fel. Det blev även en onsdag av den mer ovanliga sorten, tack och lov.
Först kom beskedet att EU-kommissionens granskning av TOPP-affären slutar med ett klart besked: Vänersborgs kommun skall kräva tillbaka 14,5 miljoner kronor från Hammar Nordic Plugg. Se artikeln i TTELA och lyssna på rapporteringen på Radio Väst, lyssna också på kommentaren James Bucci ger till radion. Det var James Bucci som stod på sig när alla andra tyckte ”sätt streck någon gång”. Läs gärna bloggen som James Bucci skriver, han var den enda bland femton ledamöter i kommunstyrelsen som från början invände mot hela affären.
Strax efteråt kom beskedet från Arbetsdomstolen. Såklart fick lärarförbundet rätt mot Vänersborgs kommun, den felaktiga behandlingen av kommunens fritidspedagoger 2009 renderar i skadestånd och rättegångskostnader på sammanlagt 1,5 miljoner kronor. Läs artikeln och ledarkommentaren i TTELA, ta en titt på Radio Västs hemsida.
Om det nu inte tillkommer något mer idag eller resten av veckan kan man summera: 17 miljoner från domen i Förvaltningsrätten plus 1,5 miljoner från arbetsdomstolen är minus 18,5 miljoner. Beskedet att kräva tillbaka 14,5 miljoner låter ju bra, men det lär nog dröja innan dessa pengar kommer till kommunen inom den närmaste tiden.
Nästa vecka blir det ännu mera allvarligt – då kommer beskedet hur kommunledningen ser på läget inför 2013, då kommer första antydan om hur mål- och resursplanen kan se ut – om Gunnar Lidell och hans kommunledning får bestämma.
P.S. Radio Väst hade i dagens program först klockan 15:00 ett längre inslag om TOPP.affären [8 minuter in på sändningen], en stund senare ett inslag OM Jonas Sjöstedt. Lyssna gärna – från 12:42 till 17:50 i detta inslag klockan 16:00. Bosse Adriansson intervjuar Stefan Kärvling, lite för att värma upp inför torsdag, när Jonas Sjöstedt gästar Uddevalla under hela dagen, Jonas kommer att finnas med i torsdagens nyhetstimme efter klockan 11:00.