glesbygd

Trist utveckling för Brålandabor

Vänsterpartiet i Vänersborg läser med vemod medias rapportering om att Swedbank skall lägga ned sitt bankkontor i Brålanda.

Vi ser positivt på att kommunstyrelsens ordförande Lars-Göran Ljunggren har engagerat sig i ärendet.

Man kan ana en irritation på slutet av hans brev till Swedbank då han skriver ”Med stor förvåning tog vi därför emot samtalet från en kommuninvånare som informerade om Swedbanks beslut att lägga ned kontoret i Brålanda. Efter ytterligare samtal från upprörda kommuninvånare kom så telefonsamtalet från Swedbanks representant och informationen om nedläggningen.” Så skriver nog en person som är van att vara bland de första att bli informerad.

Vi tycks tyvärr hitta en kontrast till engagemanget i ett annat ärende där Lars-Göran Ljunggren borde ha engagerat sig bättre och där han har haft mycket större möjligheter att påverka utvecklingen – nämligen Arena Vänersborg. Engagemangs skillnaden kan förstås bero på att utvecklingen med Arena Vänersborg inte kom fullt som en lika stor överaskning som utvecklingen med Swedbank i Brålanda. Och tyvärr kan det inte vara mycket som talar för att kommunen kan styra Swedbanks verksamhet när man inte ens kan styra upp Stig Anders Larssons verksamhet.

Vänsterpartiet (V)änersborg – partiet som inte lullar med