Demokrati

Dags för en kullerbytta?

I februari valde Vänsterpartiet att avstå  när ärendet ”Bergahästen”  avgjordes. Visserligen sade vi klart nej till idéerna att bygga bostäder på Björkås.  Men vi sade inte heller ja till ridhus och stall på området. Det var närheten till Granåsskolan med allergiklassen som vi såg som ett hinder. Det var miljökontorets regler som skulle stå i vägen för Bergahästens önskemål. Så här skrev vi i vår anteckning till protokollet.

Sällan har i ett ärende kommit in så många upplysningar efter dess att beslutet redan var fattat. Det kändes tungt att behöva inse att inte alla kort låg rätt på bordet, när kommunstyrelsen avgjorde frågan. Vänsterpartiet avtalade därför ett besök på området, och vi var där samma dag som lokaltidningen TTELA skrev om avvecklingsplanerna. James, Marianne, Stefan och Lutz besökte Linda Aronsson, som visade oss nuvarande anläggning på Lindås och det tilltänkta området på Björkås. Våra invändningar från februari håller inte, så mycket är klart. Är det nu dags för en kullerbytta? Det vore illa om man i politiken inte fick lov att ändra sig när man kommer till bättre insikt.

Så, fortfarande ett nej till bostäder och nu ett ja till att … ja, vadå, jo att marken på Björkås under en tid av 25, 30 år framöver får användas för ett ridhus, ett stall och allt annat som tillhör en hästanläggning såsom paddock och hästar i beteshagarna.

Idag har vi dock bara en röst i kommunstyrelsen, den räcker inte när S, FP, KD och även någon ledamot från C står fast vid sitt Nej. Men det kan ju tänkas att även andra partier kommer till insikt. Det kan ju bli så att rösterna fördelas på annat sätt efter valet i september. Hoppas vi alla fall … Och då hoppas vi att hästarna är kvar och lär sig göra en egen kullerbytta på rätt sidan av Nordkroksvägen.