Uppropsdagen

Första dagen blev det upprop och lite därtill

Upprop är inget nytt för Jonas Sjöstedt – på Torpaskolan och på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg blev det ett antal upprop. Men det var då, i slutet på 70-  och i början av 80-talet.

Upprop i EU-parlamentet är inte heller något nytt, Jonas var ledamot tidigare under två hela mandatperioder. Allt innan han också hann med att vara ordförande för Vänsterpartiet.

Nu gällde det Europarlamentet som sammanträder från den 16 till den 19 juli i Strasbourg. Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin var på plats i god tid. Vi önskar lycka till för de kommande fem åren, håll kontakten levande med oss, vi vill se ett gott arbete från Vänsterpartiets företrädare.

Och vad sker första dagen? Jo, Jonas Sjöstedt ställer en direkt fråga till EU-kommissionens ordförande om Teslas agerande med att hämta strejkbrytare till Sverige med stöd av EU:s utstationeringsdirektiv. Ursula von der Leyen uppger sig inte vara förtrogen med detaljerna i frågeställningen men utlovar, att hon återkommer till ledamoten Sjöstedt.