Arbetslöshetsförsäkring

Fokus på EU-val – men riksdagen finns också

Riksdagen avslutar sitt arbete vid midsommar, först 10 september står det i almanackan ”Riksmötets öppnande” Fortfarande sammanträder utskotten, debatterna i kammaren pågår och viktiga beslut klubbas.

Ett sådant beslut gäller regeringens förslag till en ny lag om arbetslöshetsförsäkring och ändringar i lagen om arbetslöshetskassor. Arbetsmarknadsutskottets betänkande visar att samtliga Tidöpartierna står bakom dessa förslag medan alla fyra oppositionspartier invänder.

Vänsterpartiet föreslår avslag på lagförslaget, andra partier stannar vid särskilda yttranden.

Här texten av Vänsterpartiets ledamot i arbetsmarknadsutskottet, Ciczie Weidby: ”En arbetslöshetsförsäkring som ger inkomsttrygghet vid arbetslöshet är avgörande för att skapa starka och trygga löntagare. Arbetslöshetsförsäkringen har flera syften. För den enskilde löntagaren ger arbetslöshetsförsäkringen inkomsttrygghet i övergången från ett arbete till ett annat. För löntagarna som kollektiv bidrar försäkringen till att förhindra underbudskonkurrens och att upprätthålla löner på en anständig nivå också i tider av hög arbetslöshet. Arbetslöshetsförsäkringen har även en viktig roll i samhällsekonomin. Den dämpar konjunkturnedgångar, förbättrar arbetsmarknadens funktionssätt, har en positiv effekt på produktiviteten, ökar arbetskraftsutbudet och bidrar till ökad jämlikhet.
För att den som förlorar jobbet ska kunna få goda möjligheter att antingen ställa om eller hitta ett jobb som motsvarar dennes kompetens behöver arbetslöshetsförsäkringen ge en rimlig ersättning. Så ser arbetslöshetsförsäkringen inte ut i dag, och så ser den definitivt inte ut om regeringens förslag till ny lag om arbetslöshetsförsäkring blir verklighet.
Jag delar regeringens uppfattning att arbetslöshetsförsäkringen behöver förändras men är av en helt annan uppfattning när det gäller hur den bör vara
utformad. Enligt min mening behöver fler löntagare omfattas av försäkringen, en högre andel av de arbetslösa behöver få 80 procent av sin tidigare lön i ersättning, ersättningsnivåerna behöver höjas och indexeras och den successiva nedtrappningen av arbetslöshetsersättningen bör slopas. Regeringens förslag innehåller inga förslag i denna riktning, och enligt min mening bör regeringens proposition därför avslås.”