Arena Vänersborg

Arena Vänersborg – inte bara taket som rasar

Mörkandet och lögnerna kring Arenan verkar aldrig ta slut. Stålab försätts i konkurs medan Lars-Göran Ljunggren och övriga Arenaansvariga tvår sina händer. För flertalet av oss är det fortfarande mycket svårt att förstå turerna kring skandalbygget då ledande politiker och tjänstemän inom Vänersborgs kommun gömmer sig bakom en ridå som heter sekretess.

Vänsterpartiet har lyckats titta bakom ridån med hjälp av fakturor från advokaten Ahlberg där en detaljerad timredovisning avslöjar mörkandet av utredningar, förlikningar kring brister i Arenabygget och den kvarvarande tvisten med Stålab. Fakturor är offentliga handlingar som går att begära ut och det gjorde vi. I vanlig ordning delar vi med oss – Tack Vänsterpartiet, jag vill också se fakturorna. (Filen är på 3-4 Mb) Stålabstvisten hittar ni på sidan 82 och några sidor framåt, den dyker också upp lite längre ned med vårens fakturor.

Fyrstads Ventilation och BIAB har varit i förhandlingar kring en frysskada i ett värmebatteri. Konstruktionskonsulterna har varit i förhandlingar, S Anders Larsson har intervjuats, Magnus Bengtsson har intervjuats, WSP är föremål för längre förhandlingar. Utredningar som inte är diarieförda har hanterats. Mycket doldhet, mycket mörkande och en hel del tjänstefel. Ett råd till vissa inblandade är att ta kontakt med polis och åklagare redan nu då vissa aspekter är polisanmälda och andra aspekter är JO-anmälda.

Mörkande kommunalråden, barn- och ungdomspresidiet och ansvariga Arenapolitiker får förhoppningsvis sina domar i valet.

S Anders Larsson fick i början av juli ett uppdrag att utreda sig själv och vad han hade kunnat göra bättre om han bara hade vetat. Få känner till att hans utredning diariefördes i mitten av augusti och sekretessstämplades.  Få känner till detta på grund av att media inte har skrivit en rad om detta trots att TTELA och TV 4 har försökt att få ut handlingen. Varför den massmediala tystnaden? Vänsterpartiet har i veckan också försökt att få ut Stig Anders utredning av sig själv men vi har tyvärr inte heller fått se den.

Taket vet vi byggdes med 13 bågar istället för de 18 som fanns med på de ursprungliga ritningarna. Entrén byggdes om och till i strid med det ursprungliga beslutet.

Hur är det Lars-Göran Ljunggren säger?- ”Allt skall upp på bordet”

• Takrasutredningen – klar, diarieförd och sekretess
  • ÄTA-utredningen – klar men inte diarieförd
  • Frysskadeutredningen – klar men inte diarieförd
  • Stig Anders utredning av sig själv – klar, diarieförd och sekretess
  • Tidiga byggkalkyler – gömda och aldrig diarieförda

”Allt skall upp på bordet” – Tomma ord från en man som ingen trovärdighet har kvar.

ERKÄNN ERA ROLLER, AVGÅ OCH LÅT OSS GÅ VIDARE

Vi önskar också se ett slut på trakasserierna av Magnus Larsson i Sikhall – vi vet att dessa hänger ihop med att kommunalrådet Bo Carlsson (C) och vice ordförande i Byggnadsnämnden Ragnar Sandberg (M) har haft egna intressen i området. Bo Carlsson hade själv tänkt köpa och Ragnar Sandbergs dotter bor granne till Magnus Larssons fastighet. Fick de bara bort träden och Magnus Larssons bygge hade de haft en fin sjöutsikt. Och här har ni byggnadsnämndens ordförande Dan Nyberg i TV 4 Väst som redan verkar veta hur nästa Sikhall beslutet skall gå …

Fem dagar kvar till valet – se nu till att rösta rätt den 19 september

Vänsterpartiet (V)änersborg – partiet som inte lullar med