Vad menas när man prioriterar välfärden?

Riksdagen öppnade

Onsdag 13 september med start klockan 12:00 är det partiledardebatt i riksdagen.

En punkt i Ulf Kristerssons regeringsförklaring igår är utgångspunkt för många replikskiften idag.

Ulf Kristersson talade om välfärden.

”I höstens budget kommer vi att prioritera åtgärder som tryggar välfärden, som stärker svensk nationell säkerhet och som lättar på bördan för hårt pressade hushåll.”

”Sverige har en på många vis unik välfärdsmodell. Förskola, skola, högskola, sjukvård och omsorg ger människor trygghet och frihet att bygga ett bra liv för sig själva och de sina. Om detta råder bred politisk enighet. Välfärdsmodellen är en källa till stolthet, inte till konflikt.

Den svenska välfärden bygger samtidigt på förväntningar om egen försörjning, respekt, hederlighet och en fungerande kontroll. Om något av detta brister kommer också välfärden att hotas. Vi ser flera sådana hot just nu.

På kort sikt utgör inflationen det främsta ekonomiska hotet. Regeringen kommer inte att lämna vården, skolan och omsorgen åt sitt öde. Alla inom hemtjänsten som ser till att äldre har en värdig vardag, alla lärare som får elever att knäcka läskoden och alla barnmorskor som hjälper ännu ett litet barn till världen – ni ska veta att vi värnar era viktiga jobb. Era insatser är avgörande för att människor i vårt land ska känna sig trygga med att äldre har det bra, att barn trivs i skolan och att sjukvården fungerar. Tack för allt ni gör!

I höstens budget kommer vi att prioritera välfärden. Vi tillför resurser för att hjälpa kommuner och regioner att klara sig igenom den svåra ekonomiska tid som Sverige befinner sig i.”

Det sades idag, citat från regeringsförklaringens text.

Vad sägs på onsdag?

P.S.: Debatten börjar 12:00 – sänds direkt på Svt-Forum och via riksdagens webb-TV. En timme innan, 11:00,  är det en gemensam pressträff med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.