Angiverilagen

Angiverilagens upphovsman besöker Vänersborg

I morgon tisdag deltar partiledaren Jimmie Åkesson vid ett medlemsmöte för SD Västra Götaland Norra på Quality i Vänersborg.

SD är inte del av regeringen i Sverige, men SD är partiet som bestämmer vilken politik regeringen för. När M, KD och L undertecknade Tidöavtalet tillsammans med SD så visste partierna vad de gjorde.

När vi talar om utredningsdirektivet ”informationsplikt” så är det två delar i Tidöavtalet som behöver beaktas. Det inledande kapitlet ”Överenskommelse för Sverige” beskriver det som skall gälla under mandatperioden 2022-2026 – det finns ingen väg förbi SD på allt som nämns i avtalstexten. Sedan är det avsnittet ”Direktiv samarbetsprojekt Migration och integration”, ett avsnitt som utgör hela 19 av avtalets 63 sidorna.

SD  har begärt följande text i avtalet – och M, KD och L har gått med på skrivningen: ”Lämna förslag till en ordning med informationsutbyte och anmälningsplikt mellan Polisen och myndigheter som kan antas komma i kontakt med personer som befinner sig illegalt i landet. Kommuner och myndigheter ska vara skyldiga att informera Migrationsverket och Polismyndigheten när de kommer i kontakt med personer som vistas i Sverige utan tillstånd. Det innebär att myndigheter som en person kan komma i kontakt med får ett ansvar för att säkerställa personens lagliga rätt att vistas i Sverige. Genom informationsplikten ska möjligheterna att leva i landet utan tillstånd försvåras. Det kan finnas situationer där en anmälan skulle strida mot ömmande värden, till exempel i sjukvården. Undantag från informationsplikten behöver därför utredas närmare.”

De sista dagarnas protester är entydiga – ta tillbaka utredningsuppdraget! Det vore bra om Jimmie Åkesson vid sitt besök i Vänersborg påminns om alla invändningar som har förts fram från fackliga företrädare, från politiskt håll, från civilsamhället och en stor skara kunniga debattörer.

Här ytterligare två inlägg som är läsvärda:

Läkare i Världen, Expressen: ”Undanta inte vården från angiverilagen

SvD-Debatt: ”Är det möjligt att införa en angiverilag?