Bankskatten

Tanker kring bankskatten

Här på den lokala hemsidan återgav vi igår information om Vänsterpartiets förslag om att Sverige inte borde eftersträva  att vilja vara undantaget. Andra gör – Sverige inte
Vänsterpartiets förslag uppmärksammades överallt. Den svenska regeringen avvisar dock tanken om en bankskatt.

Tidningen Arbetet skriver i sin ledare: ”Ulf Kristersson, inte Nooshi Dadgostar, står för extremismen när det gäller ny bankskatt”.

Är 88 miljarder kronor något att bry sig om? Det är vad de fyra svenska storbankerna har plockat ut i genomsnittlig vinst under de senaste fem åren. Som en jämförelse kostade statens utgifter för ekonomisk trygghet vid ålderdom ”bara” 46 miljarder kronor.”

Under de senaste åren har bankernas övervinster exploderat i hela EU, och flera nationer inför nu en tidsbegränsad specialskatt för dessa övervinster. Men icke Sverige. Häromdagen föreslog dock Vänsterpartiet något liknande.”

”Och det här förslaget är naturligtvis både genomtänkt och ansvarsfullt. Att den svenska högerregeringen svarar med tystnad är inte överraskande, trots att bankvinster nu diskuteras av varje borgerlig regim i Europa. Men det visar återigen att svensk höger blivit den extrema kusinen som är ordentligt udda inom europeisk borgerlighet.”

Tidningen Arbetet avslutar: ” Den svenska borgerligheten klassar förslag från övriga kristdemokratiska, liberala och konservativa systerpartier ute i Europa som ”kommunism” samtidigt som bankernas, energibolagens och de utländska riskkapitalbolagens ägare gynnas.