Nej till Nato

Insändare i TTELA

På nätupplagan av vår lokaltidning TTELA publicerades i förmiddags insändaren med rubriken ”Nej till Nato.

Insändaren undertecknades av Tony Haddou Riksdagsledamot  för Vänsterpartiet och migrationspolitisk talesperson, Kerstin Åkare, Ordförande, Vänsterpartiet Fyrbodal, Ida Hildingsson, Vice distriktsordförande, Vänsterpartiet Fyrbodal och Elise Norberg Pilhem, Kassör, Vänsterpartiet Fyrbodal

Insändaren inleds: ”Sverige går nu med i den militära vapenalliansen Nato och över 200 år av alliansfrihet går i graven. Det är beklagligt och djupt oroande. En historisk felprioritering som bidrar till ökade spänningar, polarisering och militarisering i en tid då vi behöver det motsatta.

Förra och nuvarande regering har lydigt ställt upp på Turkiets krav. Ett land vars ledare tystar och fängslar oppositionella, inskränker yttrandefrihet och demokratiska rättigheter, hotar och mördar den kurdiska befolkningen. Erdoğan har dikterat kraven. Sveriges förra och nuvarande regering har krupit för en diktator.”

Insändaren vidhåller att ”Vänsterpartiet är emot ett Natomedlemskap.”

I insändarens avslutning uttalas: ”Ett Natomedlemskap gör det också svårare att med trovärdighet föra en självständig utrikespolitik. Vilket vi också nu med all tydlighet ser hända.

Vi kommer fortsätta stå i solidaritet med våra kurdiska vänner och stå upp mot Erdoğanlagar i Sverige. När Sveriges internationella röst för fred och frihet tystas, kommer våra fortsätta höjas.”