Socialförsäkringsutskottet

Åter till ytan

När partiets lokala hemsida blir tyst under många dagar, så måste det finnas en förklaring. Och den är enkel: Visst finns mycket att berätta och skriva om, men allt känns plötsligt så oviktigt. Orättvisor på hemmaplan, tankar om det som borde ändras till det bättre – våra bekymmer är försvinnande ringa när ett fullständigt kaos drabbar miljontals människor i länder som ligger nära: Turkiet, Syrien och Ukraina.

Det känns svårt att formulera egna texter om sådant som ändå pågår och behöver uppmärksammas här hemma. Därför rakt av en sida från Ida Gabrielsson som företräder Vänsterpartiet i riksdagens socialförsäkringsutskott. Ida är utskottets vice-ordförande  – här  berättar hon från torsdagens  möte:

Föredragningslista

1. Information från Socialdepartementet
Statsrådet Anna Tenje, Socialdepartementet, informerar om karensavdraget i sjukförsäkringen

Här Ida Gabrielssons inlägg på Facebook:
”Nu börjar attackerna på dom förbättringar som V fått igenom i sjukförsäkringen hagla. SD sa att dom skulle stå upp för sjuka men det står nu klart att det bara var tomma ord.
1. Karensutredningen har gjorts om till en liten utredning som ska genomföras på regeringskansliet. Nyss ville regeringen skrota hela utredningen och istället införa en till karensdag. Men det lyckades vi åtminstone stoppa.
2. En utredning om indexeringen av sjukförsäkringen som skulle kunna innebära att sjukas inkomster inte hamnar efter löneutvecklingen skrotas.
3. Nästan värst av allt. Utredningen som V drev igenom i förhandlingarna med S som skulle se över om dom nyligen gjorda förbättringarna i sjukpenningen var tillräckliga har nu fått ett tilläggsdirektiv och en ny utredare har utsetts.
Socialförsäkringsministern sa idag på Socialförsäkringsutskottet att tillägget skulle handla om ”omotiverat långa sjukskrivningar” dvs att folk ska nekas ersättning oftare.
Den utredare som tagit över utredningen är medförfattare till en rapport som bland annat förespråkar att försäkringskassan ska vara grindvakter i sjukförsäkringen, att mål om sjuktal ska införas, dvs sådana mål som just gjort att folk utförsäkrades på löpande band under S och MP-regeringen. Samt behovet av en yttre gräns i sjukförsäkringen, i klartext stupstocken som Alliansregeringen införde och som utförsäkrade 100.000 sjuka på ett bräde.
Nu gäller det att göra allt för att det här inte ska bli av. SD sviker och viker ned sig men V ska fortsätta att stå upp för människors rätt till ersättning vid sjukdom och för upprättelse åt dom som utförsäkrats.
Jag och V ska göra allt vi kan!”