Våra förtroendevalda

Växa med uppgiften

Mandatperioden startade för fullmäktiges ledamöter och ersättare redan i oktober. Nu i januari kallas till ett första sammanträde för den nya kommunstyrelsen och de nya nämnderna.

Den som önskar ”följa med” gör bäst att utgå från kommunens digitala anslagstavla. Här finns bl a länkar till ”Sammanträdestider”, ”Kallelser och beslutsunderlag” och ”Protokoll”.  I regel är kallelser och beslutsunderlag tillgängliga en vecka innan ett möte och en vecka efter ett möte kan protokollet läsas.

Det är skillnad mellan förtroendevalda när det gäller hur aktiv var och en väljer att vara. Är det endast ett fåtal från det egna partiet på plats eller är man ensam, så är förväntningarna säkerligen större. Men alla erbjuds samma möjlighet att förbereda sig för uppdraget.

Från kommunens sida erbjuds alla ledamöter och ersättare från fullmäktige och samtliga nämnder och styrelser ett utbildningspaket 7 februari ordnas en heldag med en extern föreläsare, programmet utlovar information om hela regelverket för politik på kommunal nivå. 3 mars delas dagen mellan en föreläsare från Kairos future och den egna kommunens högsta företrädare från kommunkansliet – temat ”det här gäller i Vänersborg”.

Alldeles nyss publicerade SKR (Sveriges kommuner och regioner) en ny skrift som gratis kan laddas ner: ”Folkvald – En skrift om uppdraget som ledamot i fullmäktige”.

Vänsterpartiet samlar förtroendevalda från Fyrbodals 14 kommuner till en utbildningsdag på Residenset i Vänersborg. 29 januari är det tänkt att erfarna och nyvalda partikamrater från Dalsland och Bohuslän samt Vänersborg och Trollhättan ska utbyta tankar och tips om hur Vänsterpartiet bäst kan föra fram ”våra frågor”.

Vilka är Vänsterpartiets företrädare i Vänersborg?

• Kommunfullmäktige: Stefan Kärvling, Gunilla Cederbom, Ida Hildingsson och Lutz Rininsland – deras ersättare är Peter Lénberg och James Bucci.
  • Socialnämnden: Ida Hildingsson med ersättare Johan Olsson
  • Barn- och utbildningsnämnden: Stefan Kärvling med ersättare Peter Lénberg
  • Samhällsbyggnadsnämnden: James Bucci med ersättare Eldbjörg Bryntesson
  • Byggnadsnämnden: Pontus Gläntegård
  • Kultur- och fritidsnämnden: Gunilla Cederbom med ersättare Madelaine Johansson
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden: Britt-Marie Karlsson med ersättare Madelaine Johansson
  • Kunskapsförbundet Väst: Lutz Rininsland med ersättare Peter Lénberg

På lokalföreningens hemsida finns en ”Kalender” där relevant information regelbundet kan hämtas. Viktigast för de förtroendevalda är gruppmöten inför kommunstyrelsen och gruppmöten inför kommunfullmäktige. När det dyker upp en stor och viktig fråga i någon nämnd, så kan hela partiföreningen delta i diskussionen och i analysen. Att förankra vägval i god tid i partiföreningen kan aldrig vara fel. Till alla dessa möten är lokalföreningens samtliga medlemmar välkomna. Visserligen är vi en bra bit över 100 medlemmar i Vänersborg men det är inget problem att spontant ansluta till en sådan träff.