Migration och integration

Klarspråk i debattartikeln

Göteborgs Posten publicerar i papperstidningen en debattartikel av Tony Haddou, Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson: ”Häxjakten på invandrare ett direkt angrepp på rättsstatens principer”.

Tony Haddou skriver bl a: ”Vänsterpartiets politiska projekt är i grunden ett annat. Vi vet att materiell trygghet och mänskliga rättigheter går hand i hand. En stark och robust välfärd som ger alla invånare goda förutsättningar att lyckas i samhället, är helt nödvändig för att skapa en fungerande integration. Den som söker skydd i Sverige ska få sina asylskäl prövade på ett rättssäkert sätt, den som behöver skydd ska få det och ha rätt att återförenas med sin familj och ges trygga uppehållstillstånd som det går att bygga en framtid på. Vi är övertygade om att människor lyckas bättre med bättre förutsättningar. Det är hur vi investerar i samhället och människorna i det som avgör hur väl vi lyckas.”