Vänsterpartiet Västra Götaland

Vänsterpartiets valplattform – hur långt når vi?

I Vänsterpartiets valplattform inför valet till regionfullmäktige fanns ett avsnitt med rubriken ”Vi vill utveckla trygga arbetsplatser”:

• Genom en generell höjning av löner i hela regionen och en särskild satsning för jämställda löner
  • Erbjuda bättre arbetsvillkor med ökad personaltäthet, bättre scheman, arbetstidsförkortning, kontinuerlig fortbildning och återhämtning
  • Att alla regionens medarbetare har trygga anställningar, med tillsvidareanställning som norm
  • Att alla regionens verksamheter har ett aktivt värdegrundsarbete för nolltolerans av rasism, sexism och diskriminering

Nu vet vi att Vänsterpartiet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har fått ansvar att gemensamt leda regionpolitiken under de kommande fyra åren. Uppdragen som regionråd fördelades förra veckan vid regionfullmäktiges sammanträde i Vänersborg.

Vi säger varmt välkommen Maria Adrell, nytt regionråd i Västra Götaland!.
Maria landar rätt in i hetluften och tar ordförandeposten i Västra Götalands personalutskott.
– Marknadsvården är ett stort problem idag, och vi ser ju hur personal vi hade behövt i det offentliga istället arbetar för privata företag. Det hoppas vi kunna ändra på nu, genom att bygga upp bättre arbetsmiljö med arbetsplatsdemokrati, tillit till professionen och jämställda löner bland annat, säger Maria Adrell (v).