Arbetspendling

Mängder av illavarslande besked

En av rubrikerna talar klarspråk: ”Det slopade reseavdraget är ett betydande bakslag för klimatarbetet”.

Dagen innan beskrev nyhetstjänsten Altinget bakgrunden: ”Därför köper inte SD reseavdragsreformen”.

Även tidningen Expressen berättar om vilket parti som avgjorde hur de tre andra partierna i sin kommande budgetproposition satte streck över ett riksdagsbeslut från juni 2022, ett  beslut som skulle gälla från årsskiftet.

Att det finns skäl att verkligen beklaga detta besked blir klart när Dagens Industri DI väljer att berätta ”Bra att avstå från nya reseavdraget”.

16 debattörer undertecknade en gemensam förklaring i Dagens Samhälle ”Landsbygdskommuner drabbas värst om reseavdraget behålls”.  Inledningen är: ”Minskade skatteintäkter för kommuner och regioner är bara ett av sju skäl att inte riva upp beslutet om skattelättnad för arbetsresor, anser debattörer från bland annat Klimatkommunerna.”

Och fortsätter: ”Sämre för statskassan, kommunerna, låginkomsttagarna, jämställdheten, miljön och klimatet. Det blir konsekvenserna om regeringen river upp riksdagens beslut om en transportslagsneutral skattereduktion för arbetsresor.

Debattartikeln avslutar med en uppmaning till de tre regeringspartierna att stå på sig, att nu efter valet komma ihåg ståndpunkten som gällde innan valet: ”Tidöavtalet mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna nämner inte reseavdraget, och skrivelsen ”Inga ytterligare frågor kommer att beredas i projektet” anger att reseavdraget inte omfattas. Regeringen, med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, bör i höst rösta som de gjorde i somras; för ett färdmedelsneutralt, klimatsmartare och mer jämställt system som minskar fusket och felen.”

Det är finansdepartementet som i rasande fart producerar PM efter PM där alla nya besked från den nya regeringen formuleras i förslag till ändrade lagtexter. Det nu aktuella PM ”Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil” sammanfattar: ”Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att reseavdraget i sin nuvarande form ska behållas. Det innebär att den nya modellen för skattelättnad för arbetsresor som ska träda i kraft vid årsskiftet inte ska införas. Parterna har även kommit överens om att de schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil eller förmånsbil ska höjas för att bättre motsvara de faktiska kostnaderna. För arbetsresor med förmånsbil som drivs med elektricitet ska dock inga ändringar göras i förhållande till dagens regler. En promemoria med förslag om överenskomna lagändringar har därför tagits fram inom Finansdepartementet. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.”

Är Vänersborg en landsbygdskommun?  Ovanstående är av stort intresse för oss, för Trollhättan och för Dalsland.  Arbetspendlingen är av mycket stor omfattning, därav vittnar bilköerna under ett fåtal timmar, på tidiga morgonstund och sedan igen på eftermiddag. Alla förhoppningar om  att dessa tusentals arbetspendlare som fem dagar i veckan pendlar i var sin bil skulle få sig en  tankeställare och överväga att kräva bättre och mera anpassad kollektrafik, alla sådant önsketänkanden kan glömmas.