Fattigdom och försörjningsstöd

Räkna ord?

Idag presenterar Sveriges Stadsmissioner ”Fattigdomsrapporten 2022”. Den går att läsa och ladda ner. Har man tidsbrist och vill bilda sig en snabb uppfattning om rapportens signaler, rekommenderas en debattartikel i GP, undertecknad  av Catarina Dunghed, Göteborgs Stadsmission: ”Vansinne att sänka försörjningsstödet när matpriserna skenar”.

Fattigdom ? Försörjningsstöd?

Två nyckelord, aktuell för berörda, viktig för alla?

I Tidöavtalet, som är grunden för att Ulf Kristersson valdes till statsminister, sökte Vänsterpartiet Alingsås efter nyckelordens förekomst, hur ofta enstaka ord fick plats på 62 sidor text.

Feminism: 0

Rasism: 0

Diskriminering: 0

Ojämlikhet: 0

Undersköterska: 0

Jämställdhet: 1

Förskola: 1

Jämlikhet: 2

Återvandring: 8

Fängelse: 10

Utvisning: 16

Kärnkraft: 18

Begränsa: 21

Polis: 27

Utlänning: 33

Straff: 60

En sökning på fattigdom ger som resultat: en gång. Här texten: ”Utreda och föreslå författningsändringar genom vilka försörjningskravet vid anhöriginvandring skärps med målet att ingen anhöriginvandrare ska räknas som i vart fall fattig eller i risk för fattigdom vid ankomsten.

I citatet fanns ordet försörjningskrav, men vi letade genom alla sidor efter förekomsten av ordet försörjningsstöd.

Ordet finns sju gånger, fem gånger i förbindelse med vilka begränsningar som hädanefter skall gälla för nyanlända, asylsökande, icke-medborgare. Två gånger med anknytning till tankar att villkoret för att erhålla försörjningsstöd förutsätter att man gör sitt på anvisade arbetsplatser i den utsträckningen den sökandes arbetsförmåga tillåter.