Val 2022

I avvaktan på …

I riksdagsvalet har valmyndigheten ”för länge sedan” lämnat det slutliga valresultatet. Men svar på många frågor låter vänta på sig. På måndag är det upprop i riksdagen, på tisdag får vi svar på frågan om vem som blir talman,  vilka ledamöter från vilka partier som ingår i talmanskvartetten. På måndag börjar också den allmänna motionstiden.

Vänsterpartiet har under mandatperioden 24 ledamöter. Här presenteras de fem ledamöter närmare som tar plats för första gången. När riksdagsgruppen samlades, valdes även en ny gruppledare och vice gruppledare.

Och här hemma i Vänersborg? Länsstyrelsen arbetar fortfarande, det slutliga valresultatet bör komma endera dag. Om inga förändringar sker så liknar utfallet 2022 i mångt och mycket resultatet från 2018. Den gamla kommunledningen förfogade över 20 mandat. S ökade nu från 14 till 15, C behöll 4 och MP förlorade 1 av sina 2 mandat. Vänsterpartiet förlorade ett mandat,  Medborgarpartiet vann ett mandat. Liberalerna förlorade ett mandat, Sverigedemokraterna vann ett mandat.

Det förs samtal, det är ingen hemlighet. Om det gäller samverkan på riktigt eller om inriktningen endast är att komma överens om  valteknisk samverkan mellan två eller fler partier, det får vi veta längre fram.  Nya fullmäktige sammanträder första gången onsdag 26 oktober.