Seniorkortet 65+

Kommunens vilseledande besked om 65+

Igår skickades fem brev med samma text till fem olika adresser i Vänersborg. Under 2021 och 2022 hade det nämligen lämnats in fem medborgarförslag med samma önskemål och syfte: Borde inte vår kommun erbjuda samma förmån som så många andra kommuner i Västra Götaland erbjuder sina seniorer från och med 65 år? I Vänersborg erbjuds det avgiftsfria Västtrafikkort till seniorer från 75 års ålder.

Breven har rubriken ”Gällande medborgarförslag om sänkt ålder för Seniorkort/biljett på Västtrafik för innevånarna i Vänersborgs kommun” och texten lyder:

Du får detta brev eftersom du skickat in ett medborgarförslag till Vänersborgs kommun som föreslår att åldersgränsen för Västtrafiks seniorkort ska sänkas från 75 till 65 år.

Vi måste tyvärr meddela att ett beslut kring ditt förslag inte har kunnat tas ännu, och vi ber om ursäkt att vi inte kontaktat dig och informerat om detta tidigare. Förseningen beror på att Västtrafik har ett pågående arbete med att se över hur kommunens betalning för seniorkorten ska läggas upp.

Seniorkorten är en tilläggstjänst som kommunen köper av Västtrafik. Kommunen betalar en avgift varje år som motsvarar de förlorade biljettintäkterna som erbjudandet innebär för Västtrafik. Nu ser Västtrafik över hur de förlorade biljettintäkterna ska beräknas och därför kan kommunen i nuläget inte få någon uppfattning om vad en sänkt åldersgräns skulle kosta kommunen i framtiden. Vänersborgs kommun har därför valt att avvakta med beslutet kring huruvida åldersgränsen ska sänkas eller inte till dess att Västtrafik är färdiga med sin översyn. Tyvärr vet vi inte exakt när det arbetet kommer att vara klart.

Vi återkommer till dig när ett beslut har kunnat tas med bakgrund av de nya förutsättningarna.

Vänsterpartiet har haft samma förslag, först i en motion 2015 och sedan i en motion 2021. På vår hemsida har vi i åtskilliga inlägg (sök gärna på ”65+”) berättat hur kommunledningen reagerade. Den första motionen blev det avslag på, den andra motionen skall behandlas den dagen när ”man vet vad som gäller” – jämför med brevet ovan.

Vi invänder mot kommunens vilseledande besked:

• När Seniorkortet infördes för mer än tio år sedan, bestämde sig Vänersborg för alternativet 75+, ett antal andra kommuner för 65+.
  • Flera kommuner, bl a Mellerud och Lilla Edet, har senare gått över från 75+ till 65+.
  • Den möjligheten har alltid funnits för Vänersborg.
  • 2013 visade en utredning att kostnaden för Vänersborg skulle ligga på tillkommande 1 till 1,5  miljoner per år om kortet skulle erbjudas för 65+ istället för 75+.
  • Utredningen som kommunledningen nu hänvisar till kom igång 2020 i samband med Västtrafiks nya zonindelning A, B och C.
  • Vi frågade Västtrafik om det fortfarande var möjligt att byta ”nu” från 75+ till 65+ och fick i februari 2022 ett skriftligt besked: ”Det finns i nuläget inga hinder för en kommun att fatta beslut gällande förändring av sitt seniorerbjudande. Ledtiden från det att kommunen har meddelat Västtrafik sitt beslut tills de nya villkoren kan börja gälla är cirka 3 månader.”
  • När Västtrafik är klar med sin utredning, måste alla 49 kommuner i Västra Götaland, var och en, bestämma sig för något av alternativen som Västtrafik då kommer att erbjuda.
  • Tidigare var det sagt att 2023 skulle allt vara klart.
  • I maj var kommunalrådet Mats Andersson, C, på ett möte där han fick veta att ett nytt biljettsystem skulle gälla från 2024. I juni glömde han att berätta detta för kommunstyrelsen. När han den 31 augusti påmindes om detta, bekräftade han uppgiften för kommunstyrelsen.

Vi beklagar kommunens vilseledande besked. Än mer att en efterlängtad förmån gäller för alla invånare i våra grannkommuner från 65 årsåldern, men i Vänersborg först från 75.