TTELA

Vilka är Vänersborgs ”stora” partier?

Vänsterpartiets Stefan Kärvling berättar vad som egentligen inte borde kunna vara sant – lokaltidningen TTELA ordnar valdebatt och inbjuder representanter från två av kommunens nio partier att delta.

Det kan finnas ett intresse av att begränsa antalet deltagare, att vilja höra endast de avgörande rösterna.

Men finns sådana partier i Vänersborg? Partier som ensamma kan säga sig vara ”den ena sidan”?

Valet den 11 september gäller den 15:e mandatperioden sedan kommunsammanslagningen 1973.

Under 14 mandatperioder har det endast förekommit under två perioder att två partier tillsammans utgjort kommunledningen. Aldrig någonsin har Vänersborgs kommun haft en kommunledning med endast ett parti i ledningen.

Under 8 av dessa 14 perioder leddes det politiska arbetet av tre partier i koalition. Under två perioder samarbetade fyra partier, två perioder såg fem partier i samarbete.

Anmärkningsvärt är att ett ”maktskifte” har ägt rum 8 gånger. Kontinuitet fanns i början, från 1973 till 1982. Samma kan sägas om de två senaste mandatperioderna. Skillnaden är att det fanns en tydlig borgerlig majoritet i början medan samma beteckning inte kan användas för samarbetet mellan S, C och MP.

Hur har mandatfördelningen i övrigt ändrat sig? Såväl för Centerpartiet som för Folkpartiet/Liberalerna är trenden över dessa femtio år övertydlig och nedåtgående.

Vid två tillfällen har valresultatet avvikit från alla trender. På 90-talet när färgstarka Rune Lanestrands parti Folkviljan (Nej till flygplatsen i Skogaryd) tog plats. Och sedan 2010 när Socialdemokraterna fick ett kvitto för bygget av Arenan och gick från 21 till 12 mandat.

Slutligen det som ingen får lov att glömma, inte ens tidningen TTELA: Sedan 2010 har det inte funnits någon kommunledning i Vänersborg i majoritet, antalet ledamöter från tre samarbetande partier i ledning är mindre än antalet ledamöter från de andra sex partierna som är i opposition.

Det är svårt att tro att en debattinbjudan till endast S och M kan vara väl genomtänkt.