Bostad först

”Bostad först” – redo att gå vidare?

I en valrörelse utfärdas många nya löften:  ”Ger du oss din röst så ska vi nästa mandatperiod  … Det kan vi lova!”

Men det finns också ett annat sätt att förhålla sig: ”Vi anknyter till det vi har gjort, vi lovar inte mer än att vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete för kommunen.”

Ett exempel – ”Bostad först”.

I veckan kom ett meddelande från Socialstyrelsen: ”Utlysning av statsbidrag till kommuner för att stärka arbetet med att motverka hemlöshet, enligt metoden Bostad först”.

Med skrivelsen följde tydliga anvisningar om villkoren för att kunna ansöka om att få ta del av statsbidraget under 2022.

• Vilka kan söka medlen?
    Kommuner som startar, utökar eller förbättrar sin verksamhet enligt metoden Bostad först för att stärka arbetet mot hemlöshet kan ansöka om statsbidraget.
  • När behöver Socialstyrelsen ha er ansökan?
    Ansökan ska ha kommit in till Socialstyrelsen senast den 1 september 2022. Vi beräknar att ge samtliga sökanden ett skriftligt besked om beslut senast i oktober 2022.
  • Villkor för statsbidraget
    Villkor för att få del av statsbidraget är att tillhandahålla bostäder i enlighet med metoden Bostad först. Läs mer i förordning (2022:1220) om statsbidrag till
    SOCIALSTYRELSEN 2022-07-08 Dnr 9.1-24106 2022 2(2) kommuner för att stärka arbetet med att motverka hemlöshet och tillhörande regeringsbeslut (S2022/02526) om uppdrag att utlysa medel till kommuner för att stärka arbetet att motverka hemlöshet.

Det är väl inte Vänsterpartiets uppgift att bevaka den här frågan? Sådant sköter väl socialförvaltningen? Är det inte en uppgift för nämndens presidium att förvissa sig om att så sker?

Det kan man tycka, men vi har lärt oss att det inte duger helt.

• Hur är det med ”Bostad först” i Vänersborg?
  • Hur är det med ansökningar om statsbidrag?

”Bostad först” var ett enhälligt beslut i kommunfullmäktige i september 2021. Vänsterpartiet följde upp med en motion i socialnämnden: ”Handlingsplan för arbete med hemlöshet och för Bostad först”. Sedan dess har vi på möten i socialnämnden, samhällsbyggnadsnämnden och i kommunstyrelsen ställt frågan hur långt arbetet har kommit. Med andra ord: Ett år senare, nu när utlysningen av statsbidraget kom, borde Vänersborgs kommun ha alla handlingar klara för att med framgång ansöka om statsbidrag.

Att ansöka om statsbidrag är nämligen en sak, att få tilldelning av statsbidrag annan. Det framkom (tyvärr) vid en interpellationsdebatt i kommunfullmäktige vid sista sammanträdet innan sommarpausen. Då handlade det om ett annat statsbidrag som socialförvaltningen ansökte om – fler fast anställda, färre timanställda i  äldreomsorgen.  Många miljoner gick till kommuner kring Vänersborg, bl a fick Trollhättan 67 miljoner, Vänersborg fick inte en krona. Här Vänsterpartiets interpellationsfråga och svaret från socialnämndens ordförande, Dan Nyberg, S.

Statsbidraget till äldreomsorgen gällde 2 miljarder totalt för alla kommuner som ansökte och fick beslut, statsbidraget för ”Bostad först” är blygsamma 30 miljoner för 2022 och samma belopp under  tre år framöver.

En ny utskrivning för statsbidraget till äldreomsorgen har förresten också kommit.

Vänsterpartiet har bevakat och fortsätter att bevaka liknande frågor. Vi vill inte medverka till att Vänersborg går miste om medel som finns att söka och som skulle förstärka vår budget. Det är inga orimliga anpassningar som behöver göras för att leva upp till anvisningarna från Socialstyrelsen. Det måste göras – och det måste göras i tid.

25 augusti ställer vi i socialnämnden frågan till förvaltningen och till presidiet om ansökningar till statsbidragen. Det sker vid sista nämndsmötet innan valdagen. Nästa möte i kommunfullmäktige är först 21 september, tio dagar efter valdagen.

Granska gärna Vänsterpartiets valsedel för nästa mandatperiod i kommunfullmäktige. Vi erbjuder förnyelse och blandar med kandidater som har erfarenhet.