Så avskaffar vi marknadsskolan
Under Vänsterpartiets dag i Almedalen presenterade Nooshi Dadgostar en genomförandeplan för hur marknadsskolan ska fasas ut ur det svenska skolsystemet.
På ett välbesökt seminarium diskuterades marknadsskolan, dess effekter och Vänsterpartiets förslag för att kunna förändra systemet. I panelen deltog Linnea Lindquist, även kallad Rektor Linnea. Skoldebattören från Hammarkullen som tagit tjänstledigt från sin rektorstjänst för att folkbilda och opinionsbilda om marknadsskolans effekter.
Med i samtalet var även Per Kornhall, läraren, skolstrategen, författaren och skoldebattören som skrivit flera böcker där han lägger fram sina kritiska slutsatser om utvecklingen av den svenska skolan och Daniel Riazat, Vänsterpartiets skolpolitiske talesperson, som sedan många år tillbaka är den politiker i riksdagen som tryckt på och ifrågasatt skolans utveckling, vinstuttagen, lärarnas villkor och korruptionen i skolbolagen.
”Att det här systemet inte fungerar är en djupt förankrad upplevelse hos både folk i allmänhet och landets lärare. Det är märkligt att det bara är Vänsterpartiet som har de här förslagen.” Så sa Per Kornhall om att skolfrågan inte borde vara en höger-vänster-fråga.
”Jag har över 1000 exempel på min dator av hur resurser försvinner från skolan. Vi är många som har pressat på och fått många partier att börja röra på sig.” Linnea Lindquist, som själv varit en del av opinionsbildningen mot marknadsskolan länge, beskrev hur opinionsbildningen har fungerat och vad den har uppnått.
Självklart diskuterades också de förslag som Nooshi Dadgostar presenterat tidigare under dagen.
Om förslaget om en stopplag för utförsäljningen av skolfastigheter sa Daniel Riazat så här: ”I dag har vi en situation där kommuner säljer skolfastigheter till skolbolag och hyr in sig till ett mycket högre pris, en dålig affär. Därför föreslår vi en stopplag av utförsäljning av kommunala skolfastigheter.”
Här kan du läsa mer om Vänsterpartiets sexpunktsplan för att avskaffa marknadsskolan
Här kan du lyssna på hela samtalet: